8.9.10

bermakna kah eidul fitri ku ini

Kita bersyukur kepada Allah kerana sudah berjaya meyempurnakan Ibadah puasa di bulan Ramadan, berjaya menghidup malam-malamnya dengan solat tarawikh, qiamullail, dan beri’tikaf sebagai persediaan hidup kita di alam barzakh dan alam akhirat.

Allah memfardukan amal-amal ibadah secara khsusus kepada kita sebagai syiar untuk kita membuktikan keimanan dan ketaatan kita kepada Allah dan juga bertujuan supaya umat Islam dapat membersihkan jiwa mereka daripada dosa-dosa dan mengangkat mereka ke darjat seorang yang bertakwa.

Namun kejayaan kita mendapat Syurga Allah di hari akhirat dan terlepas daripada azab neraka hanyalah kurnian Allah dan RahamtNya juga . Walau banyak mana sekalipun amal ibadah kita; kita tidak akan mampu terlepas daripada azab Allah dan mendapat kurnia syurganya pada hari akhirat tanpa kurnian Rahmat dan keampunanNya .

Sebab itulah Allah memerintahkan kita supaya mengabdikan diri kepadaNya dengan penuh keikhlasan dan sebagai tanda kesyukuran kita kepada nikmat-nikmat kurniaan Allah kepada kita yang tidak mampu dihitung.

Tugas dan tanggungjawab kita sebagai umat Islam ialah memahami amanah Allah yang telah kita terima dan melaksanakan segala amanah tersebut dengan penuh perihatin dan mengikut petunjuk rasulullah s.aw. Inilah intipati kepada sifat seorang yang takutkan Azab Allah atau sifat orang-orang yang bertaqwa yang akan mendapat Rahmat dan keampunan Allah pada hari akhirat.

Ada dua Amanah Allah kepada kita:

1. Mengabdikan diri kepadaNya dengan penuh keikhlasan atau Hablul minallah
2. Menjadi Pengganti Allah mengurus kepimpinan dan pentadbiran dunia ini kepada matlamat yang telah ditentukan Allah atau Hablul minannas atau melaksanakan amanah sebagai khalifah Allah.

Ada amanah Allah kepada kita berkaitan hubungan kita dengan Allah. Kita wajib mengenal Allah dengan mengenal nama-namaNya dan sifat-sifatNya. Kita wajib mengetahui hak-hak Allah ke atas kita. Kita wajib beriman kepada Allah dan segala perkhabaran yang disampaikan kepada kita melalui Rasulnya nabi s.a.w. di dalam al-Quran dan hadis-hadisnya.

Antara amanah Allah kepada kita ialah kita bertanggungjawab berusaha membersihkan diri dan jiwa kita daripada saki baki jahiliyyah dalam akidah dan akhlak-akhlak kita. Sehingga kita memiliki jiwa mutmainnah dan menjadi hamba Allah yang diredai dan di kasihi oleh Allah azza wajalla. Tanggungjawab ini juga diistilahkan oleh para ulama sebagai tuntutan fardu Ain.

Menyempurnakan keperibadian Islam dengan memiliki kefahaman Islam yang Syumul sebagaimana terkandung dalam al-Quran dan al-Sunnah, memiliki akhlak dan perilaku yang mantap dalam hubungan dengan Allah dan sesama manusia menjadi asas kepada kesempurnaan melaksanakan tugas sebagai khalifah Allah di dunia ini.

Khalifah adalah peganti. Allah telah melantik manusia untuk menggantiNya memakmurkan dunia ini dan memerintahnya mengikut acuan dan sistem yang ditentukan Allah dalam al-Quran. Oleh itu manusia perlu memiliki ciri-ciri seorang muslim yang Rabbani sebelum mereka mampu melaksanakan amanah Allah yang amat berat ini.

Tugas khalifah adalah tugas melaksanakan sistem politik atau pemerintahan berteraskan kehendak-kehendak Allah. Kita tidak akan mampu melaksanakan kehendak Allah untuk memberi manfaat kepada ummah sebelum kita sendiri melaksakan kehendak Allah ke atas diri kita sendiri. Bagaimana kita hendak membawa manusia kembali kepada Allah jika kita sendiri jauh daripada Allah dan sentiasa mengabaikan segala suruhanNya.

Allah yang mengetahui misiNya telah mendidik rasulullah s.a.w. dan membimbing gerakan dakwahnya bagi mengubah manusia sehingga generasi sahabat bersama-sama baginda menjadi generasi al-Quran yang unggul bukan sahaja berjaya mengislamkan seluruh Jazirah Arab malah Islam berkembang sehingga hidayahnya memayungi 2/3 dunia.

Realiti kita.

Kini Jahiliyyah kembali menguasai dunia; menguasai sistem pemerintahan dan jentera penggerak yang menggerakkan pemerintahan dunia. Jahiliyyah menguasai sistem perundangan, sistem kehakiman, sistem pendidikan yang menjadikan dunia dan kebendaan sebagai asas pendidikan dan mengetepikan menjadikan generasi Rabbani sebagai matlamatnya, sistem kebudayaan dan kesenian yang menjadikan nafsu dan keseronokan sebagai tujuan dan sistem pentadbiran urusan agama yang menyempitkan amalan agama kepada rutin-rutin ibadah yang memisahkan identiti muslim daripada individu soleh yang bermanfaat kepada muslim yang lain menjadikan muslim yang hidup hanya mementingkan diri sendiri dan meletakkan keutamaan kepada diri sendiri dan keluarganya sebelum kepada saudaranya yang lain.

Kita lihat ramai umat Islam dibandar dan taman-taman perumahan. berduyun-duyun menunaikan solat sunat tarawikh tetapi mereka tidak mengenali siapakah Imam yang mengimamkan solat mereka, tidak mengenali siapakah saudara muslim yang berada di kiri dan kanan mereka.

Bertaaruf, bersilaturrahim, bertolong-menolong dan amar makruf nahi munkar bukan lagi budaya masyarakat hari ini melainkan mereka yang menyertai gerakan Islam. Semua keadaan ini adalah hasil sistem hidup yang kita warisi daripada zaman penjajah yang bukan budaya Islam yang diwarisi sejak zaman nabi s.a.w.

Selagi umat Islam masih tebal dengan budaya materialistik dan mengutamakan diri sendiri sistem jahiliyyah akan mudah menghasut dan menguasai mereka dan memecahkan kesatuan persaudaraan sesama umat Islam. Tanpa kekuatan ukhuwwah dan kasih sayang sesama umat Islam umat Islam hilang kekuatan mereka yang digeruni oleh musuh-musuh mereka.

Islam bukan sekadar bergembira menyambut hari raya aidil fitri dengan beranika warna baju raya, kuih-muih, berhibur didepan kaca television.

Erti `Aidil Fitri.

`Aidil Fitri amat beerti kepada mereka yang terlibat dalam perjuangan untuk mengembalikan kedudukan Islam ditempatnya yang sebenar. Ketakwaan yang diraih hasil menikmati hidangan al-Rahman di musim Ramadan akan menambahkan tajarrud mereka untuk agama Allah.

Mereka lebih mampu mengasingkan tuntutan emosi, sentimen dan naluri manusiawi jika bertembung dengan tuntutan Rabbani. Tuntutan Rabbani menjadi asas neraca keutamaannya daripada kepentingan pendapat sendiri, puak dan taksub membabi-buta. Sebaliknya sikap ehsan, izzah dengan Islam, memaafkan sesama muslimin dan meletakkan kemaslahatan ummah mendahului segala kepentingan lain.

Bagi seorang pejuang, solat, zakat, puasa, tilawah al-Quran, sedeqah, qiamullail, istighfar dan i’tikaf di bulan Ramdan hanyalah penyempurnaan kepada amal ibadah mereka di hari-hari lain. Ia hanyalah sebagai pencerna dan pembentukan keperibadian mereka bukan matlamat hidup mereka terakhir.

Menjadi syuhada’ dijalan Allah dan pengiktirafan Allah terhadap pengakuan tauhid mereka itulah setinggi-tinggi cita-cita mereka di dunia ini. Itulah kesempurnaan ikhlas, tajarrud dan amal soleh mereka untuk Allah azza wajalla.

Kalau tidak mereka hanya mendapat lapar dan dahaga berpuasa di zaman Islam menuntut pengorbanan mereka ini.

Menjadi pejuang untuk meletakkan Islam di atas mengatasi ism-ism lain adalah tuntutan ketakwaan masa kini, tanpanya kita belum memiliki sifat orang yang bertakwa. Salam `aidil fitri dan semoga Allah menerima amalan jihad kita.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Searching for this for some time now - i guess luck is more advanced than search engines

Tanpa Nama berkata...

A number blog! I genuinely passion how it' s easy on my eyes as marvellously as the info are ooze written. I am wondering how I may be notified whenever a different record has been made. I suffer with subscribed to your rss maintain which should do the art! Accept a punctilious age!
[IMG]http://www.sedonarapidweightloss.com/weightloss-diet/34/b/happy.gif[/IMG]