3.7.09

adab bercakap

Adab bercakap

1. Semua percakapan mestilah membawa kebaikan, nabi s.a.w menyebutkan : “Barang siapa yang beriman pada Allah maka hendaklah berkata baik atau lebih baik diam.” dan sabda nabi s.a.w lagi : "sesungguhnya orang yang paling aku benci dan pal­ing jauh dariku nanti di hari Kiamat ialah orang yang banyak bercakap dan bersikap sombong dalam ber­cakap."

2. Bercakap mestilah jelas dan benar, sebagaimana dalam hadis Aisyah r.a: “Bahawasanya perkataan rasulullah s.a.w itu selalu jelas sehingga boleh difahami oleh semua yang mendengar.”

3. Mengulangi kata-kata yang penting jika diperlukan, dari Anas r.a bahawa adalah nabi s.a.w. jika bercakap maka baginda akan mengulanginya 3 kali sehingga semua yang mendengarkannya menjadi faham."

4. Menjauhi perdebatan sengit, berdasarkan hadis nabi s.a.w: “Tidaklah sesat suatu kaum setelah mendapatkan hidayah untuk mereka, melainkan kerana terlalu banyak berdebat.”

5. Menjauhi kata-kata keji, mencela, melaknat.

6. Menghindari banyak berkelakar, berdasarkan hadis nabi s.a.w: "Sesungguhnya seburuk-buruk orang di sisi Allah SWT di hari Kiamat kelak ialah orang yang suka membuat orang lain
tertawa

7. Menghindari menceritakan aib orang dan saling memanggil dengan gelar yang buruk, berdasarkan dalam hadis nabi S.A.W: “Jika seorang menceritakan suatu hal kepada mu lalu ia pergi, maka ceritanya itu menjadi amanah bagimu untuk menjaganya.”

8. Menghindari bercakap dusta berdasarkan hadis Nabi s.a.w: “Tanda tanda munafik itu ada 3, jika ia berbicara berdusta, jika ia berjanji mengingkari dan jika diberi amanah ia khianat.”

9. Menghindari ghibah( rasuah) dan mengadu domba, berdasarkan hadis nabi s.a.w.: “Janganlah kalian saling mendengki, dan janganlah kalian saling membenci, dan janganlah kalian saling berkata kata keji, dan janganlah saling menghindari dan janganlah kalian saling mengghibbah satu dengan yang lain, dan jadilah hamba hamba Allah yang bersaudara.”


url artikel: http://grenbara.bravejournal.com/entry/18407

Tiada ulasan: