1.5.09

rumah kat kampung



Rumah kami ni dibina pada tahun 1989. Di bina atas dasar cinta umi dan abah.

Masa tu abah tengah banyak masyuk dalam bisnesnya. Kami tak pinjam mana mana loan pun. Sebab tu rumah ni lambat siap dan dan ada kalanya terbengkalai beberapa ketika.

Banyak kenangan di rumah ini. Hidup suka duka keluarga kita bersilih ganti disini. Abah memang pandai buat bisnes tapi bisnesnya tak dirancang dengan betul, sebab tu kadang kadang ada bisnes nya yang tak menjadi.

Abah orangnya sangat dinamik dan bercita cita tinggi, hasratnya ingin membina sebuah empayar tidak kesampaian bila ajalnya mendahului untuk menjemputnya.

Umi pula berbeza dengan pendirian abah. umi lebih suka hidup sederhana asalkan bahagia, bisnes bagi umi hanya menjadikan kita sentiasa stres, bila hendak sesuatu projek, macam macam dilakukan dan kadang kadang terpaksa membelakangi cara hidup islam.

Perkara ini yang umi tak suka, sebab tu kadang kadang umi berselisih pendapat dengan abah.

Bila abah tiada umi berdoa agar Allah memberikan cara hidup kita yang menjadikan kita dekat dengan Allah swt.

Bila ditawarkan bekerja di Yayasan Selangor, umi cuba berhijrah dari kehidupan lama. Walaupun sebenarnya kerja umi masa tu sebagai guru agama dan ketua sekolah di Sekolah Agama Parit Mahang dah cukup baik.

Sekarang ok lah... tak kisahlah walau tak bape kaya tapi asal hidup berkat.

Kalau hidup berkat duit tak banyak pun cukup ... tapi kalau hidup tak berkat, duit banyak manapun asyik tak cukup je...


ingat tu ep, fateh daniel dan muizz...

Sekarang rumah ni disewakan. Alhamdulillah dapat penyewa yang baik. Tapi rumah jadi semak sikit, macam tak terurus.

Umi harap satu hari nanti kalau dipanjangkan umur umi nak menetap di rumah ini. Bila anak anak umi dah ada kehidupan sendiri, umi nak menghabiskan sisa sisa hidup umi di sini.

Tiada ulasan: