12.4.12

SOLAT : Jarak diantara dua kaki masa solat berdiri

Jarak Di Antara Dua Kaki Dan Saf Yang Lurus


Menjarakkan kedua-dua belah kaki semasa berdiri dalam solat merupakan perkara sunat sahaja dan ia telah disepakati oleh para ulama. Namun tiada dalil khusus yang menetapkan jarak tertentu secara spesifik. Walaubagaimanapun, terdapat hadis yang tidak menggalakkan untuk merapatkan kedua-dua belah kaki semasa solat, yakni eloklah dijarakkan.

Pandangan yang berkaitan dengan jarak di antara kedua-dua kaki (Atiyyah,Saqar, Min Ahsan al-kalam fi al-fatawa, jil 1, hlm.553 dan al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, jil.2 hlm.882):

Mazhab Syafi'e : Kadar sejengkal

Mazhab Hanafi : Kadar empat jari tangan. Jika kurang atau terlebih adalah makruh.

Mazhab Maliki dan Hambali : Kadarnya ialah sederhana menurut uruf, tidak terlalu luas dan tidak terlalu rapat.

Namun jarak dua kaki menjadi penting dan tergolong dalam sunah yang khusus apabila menunaikan solat secara berjemaah.


Jarak kaki ketika solat berjemaah

Melurus dan merapatkan saf bererti mesti menjaga jarak kaki. Justeru dalam keadaan tersebut, perlu diingat kadar yang telah ditetapkan oleh ulama. Bagi memperoleh kualiti yang terbaik dan pahala yang banyak, maka pandangan yang disarankan menurut penulis dalam hal jarak antara dua kaki ini adalah seperti berikut:

Jarak yang terbaik ialah sehingga menyentuh jari kaki ahli jemaah yang lain di sebelah kita. Ia sekali gus mempertautkan ukhwah dan mampu membuang ego.

Imam al-Bukhari (no.692) meriwayatkan perbuatan sahabat apabila Rasulullah memerintahkan supaya meluruskan saf : "Adakah semua kami (sahabat) bersentuh bahu kami dengan yang lain, demikian juga hujung kaki."

Kedudukan kaki yg betul, lurus ke arah kiblat dan Menutup celahan di antara saf

Dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Tegakkanlah saf-saf, sejajarkanlah bahu-bahu kalian, tutupkanlah celah-celah, dan lembutkanlah diri kalian untuk disentuh tangan-tangan saudara kalian. Jangan biarkan celah-celah untuk dimasuki syaitan. Barangsiapa yang menyambung saf, maka Allah menyambungnya dan barangsiapa yang memutuskan saf, maka Allah memutuskannya.” (Hadith Riwayat Abu Daud, an-Nasa’i, Ahmad, )



Wallahu ‘alam bi sawab.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

camne klo akhwat???adakah perlu jarakkan kaki jgak..???

Tanpa Nama berkata...

camne klo akhwat???adakah perlu jarakkan kaki jgak..???

Tanpa Nama berkata...

camne klo akhwat???adakah perlu jarakkan kaki jgak..???