23.10.09

siapa lagi besar


Siapa Lagi Besar


Ketika azan berkumandang,

Laungan Kalimah Allah dikeudarakan.

Seruan Allahu Akhbar (Allahu Maha Besar)!

Allahu Akhbar (Allah Maha Besar) menerpa seluas pandangan.


Namun, apalah ertinya...

Jika maksudnya tidak dimengerti.

Seruan yang menyeru ditunaikan solat,

Tidak lagi sekuat seruan keindahan fatamorgana.


Seruan yang menyeru agar ke masjid.

Tidak lagi sekuat bisingnya hiruk-pikuk kesibukan.

Masjid begitu besar tersergam,

Bukan sedikit masjid yang besar-besar.

Tapi masih tidak cukup besar jumlah pengunjungnya.

Lihatlah betapa ramainya tidak endahkan suara itu.


..... Kerana mungkin jauh di lubuk hatinya,

Tertanam kalimah yang lebih besar

... ahh... Motor aku lagi besar..

kereta aku lagi besar,

duit aku lagi besar, gaji aku lagi besar,

isteri aku lagi besar.

Harta aku lebih besar!


.... Solat?! Ahh... Kemudianlah...

Itu soal kecil saja...

Boleh qodho bila-bila saja...

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

danial tu saya punyer!!!

Tanpa Nama berkata...

woi!!!!!!!
aq nyerr lah!!!!

Tanpa Nama berkata...

aq punyer sudah!!!