7.4.10

Lelaki yang patut dijauhi oleh wanita


sumber : IJust Ashadow Foryu


Buat semua para wanita,
jauhilah jenis lelaki seperti ini:

1. Lelaki dua alam yang meniru-niru penampilan perempuan.

2. Lelaki yang akan menikahimu semata-mata karena kecantikanmu, karena jika ia melihat wanita yang lebih cantik darimu, ia akan meninggalkanmu dan mengalihkan dirinya pada wanita yang lebih cantik tersebut.

3. Lelaki peminum khamr, pengguna obat bius dan penikmat rokok.

4. Laki-laki yang pekerjaannya adalah penata rambut wanita.

5. Pemakan harta riba, yang bermuamalah dengan transaksi ribawi.

6. Lelaki yang meninggalkan shalat.

7. Lelaki yang mau menerima rasuah.

8. Lelaki yang bakhil

9. Jauhilah pula Lelaki yang tidak punya rasa cemburu, yang hanya akan menempatkan hal-hal yang “kotor” di rumah keluarganya, dan membiarkan pula keluarganya tersebut berpenampilan memalukan. Ia pun akan mendatangimu dengan dengan membawa benda-benda yang sia-sia, alat-alat musik, kerjaannya hanya menonton televisi dan video.

10. Lelaki Penjual benda-benda yang memabukkan, mulai dari khamr, obat bius, dan rokok. Ia pun bergaul dengan para penjual arak.

12. Lelaki yang bekerja di tempat yang menjual dan menyediakan barang larangan seperti , yang menyediakan daging babi dan minuman keras.

13. Lelaki ahli silap mata dan penyihir, yang mengobati manusia atas nama pengobatan Qur’ani tetapi Ia memberi mereka tangkal, ajimat, benda tolak bala’, dan memberikan pekerjaan kepada manusia dengan sihirnya itu.




Tiada ulasan: