6.2.09

aNWAR vs nAJIB

Najib mendahului tetapi belum menang.

Anwar terpukul tetapi belum tewas.


Di dalam pertarungan politik, KEKUATAN stamina adalah penting.

sO Siapa yang punya stamina yang lebih panjang Najib atau Anwar?

Najib mempunyai sumber ekonomi dan kekuasaan . tApI Najib x punya ramai rakyat yang menyokongnya, adapun yang menyokong perlu dibeli dengan wang ringgit ( betul ke ? )

Anwar xpunya kuasa dan xde sumber ekonomi yang kukuh. tetapi Anwar ada rakyat. Malah Anwar punya rakyat yang hardcore menyokongnya. Penyokong hardcore Anwar ini tidak perlu dibeli, tidak perlu dibayar. Mereka ini mati-mati (walaupun Anwar buat salah) akan tetap menyokong Anwar. Jumlah mereka pula bukan sedikit.

dari segi ujian pula :

Anwar memang sudah teruji staminanya. Pernah dipenjarakan di bawah ISA di masa mudanya. Melawan waktu di zaman mahasiswa. Dipecat dari UMNO dan dari jawatan Timbalan Perdana Menteri. Dipukul, dibelasah, dihina, dimalukan dan dipenjarakan selama 6 tahun. Tetapi bangun kembali untuk menerajui gerakan rakyat menentang establishment melalui Pakatan Rakyat sehingga berjaya menang di 5 negeri. Musa Hitam dan Ku Li tewas ditangan Mahathir tetapi tidak Anwar. Pendidikan politik yang dilalui oleh Anwar memang lasak dan getir. Anwar memang figur yang sudah teruji.

Najib belum teruji sepenuhnya. Ini adalah kerana Najib bermula dari dalam establisment sendiri. Dia lahir dari keluarga elit politik pemerintah. Ayahnya Tun Abdul Razak adalah Perdana Menteri Malaysia yang kedua. Najib menjadi anggota Parlimen di dalam usia yang cukup muda iaitu 21 tahun. Najib adalah anggota Parlimen yang termuda yang pernah dilahirkan oleh Malaysia. Jadi, pengalamannya di dalam politik dan politiking juga cukup hebat.


Jadi, antara Anwar dan Najib,

siapa yang akan menang.

Pertarungan ini memang akan berlangsung panjang.

kite tengok je lee



Tiada ulasan: