9.2.09

Mengapa Orang yahudi Bijak


Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Bila menyedari bijaknya mereka kita cuba membuat kajian berkaitan perwatakan mereka dan mungkin selepas ini kita akan mula mengikuti langkah mereka. Sesuatu yang sangat kita lupa, sebagai orang islam kita dah ada cara hidup kita sendiri, kenapa kita tidak gali saja apa yang tersurat dan tersirat disebalik Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw.

Tahukah anda, sebenarnya dimanakah mereka mendapat inspirasi atau sumber bagi membina perwatakan seperti tesis yang dihasilkan oleh dr Stephen Caar ini? Tak lain tak bukan hanyalah dari Al-quran dan as-Sunnah, sebab itulah kanak kanak mereka diwajibkan untuk belajar bahasa Arab.

Suatu masa dulu kita dikejutkan dengan YOGA yang bertentangan dengan amalan Islam. Bila YOGA di iktiraf oleh ramai masyarakat dunia
kerana kesannya yang positif. Doktor-doktor di Harvard sering kali menyuruh pesakit-pesakit mereka mengamalkan yoga bertujuan untuk menjaga kesihatan.

Sebenarnya YOGA itu di adaptasi dari SOLAT.
Itu yang kita tak perasan kerana banyaknya persamaan antara YOga dan Solat. Tetapi solat bukanlah senaman seperti yoga. Bagi orang-orang Islam solat adalah lebih agung dari sebarang senaman apa apa pun.

Jika dilihat secara menyeluruh, memang terdapat beberapa unsur yoga di dalam solat. Yoga adalah gabungan 3 elemen iaitu fizikal, mental dan mentera. Solat pula merupakan ibadah yang merangkumi jasad, roh dan akal.

Namun solat adalah lebih dari yoga kerana ia adalah ibadah yang berdasarkan wahyu. Ia adalah aktiviti penyembahan kepada Yang Maha Pencipta yang memerlukan disiplin kerana ia terikat dengan waktu. Oleh itu berbanding dengan yoga, solat adalah lebih lengkap dan komprehensif dan kesan jangka panjangnya adalah lebih mendalam.

Apa kurangnya dengan tesis yang di hasilkan oleh dr Stephen ini, Melihat kepada kenyataan di bawah tidakkah kita terfikir kebanyakkan perkara yang orang orang yahudi lakukan sudah pun disarankan oleh Rasul saw kita. Cuma kita saja yang faham faham.


MENGAPA ORANG YAHUDI BIJAK - SATU KAJIAN DR STEPHEN CAAR


1.
Ibu yang mengandung bagi orang orang Yahudi sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama, ia adalah untuk anak dalam kandungan, ibu sedang melatih otak beliau, agar baby menjadi genius apabila dewasa kelak . selain dari itu mereka mengambil pil minyak ikan semasa mengandung.

2. Orang orang yahudi gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu dan untuk tengah hari

3. Makan utama mereka ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan.

4. Orang orang Yahudi gemar sekali memakan ikan ( hanya isi atau fillet ) dan biasanya daging tidak akan ada bersama jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

6. Mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

7. Merokok akan menyebabkan otak yang lembab. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab).

8. Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan

9. Kanak kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris

10. Semasa kecil kanak kanak Yahudi telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain muzik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Menurut saintis Yahudi, gegaran muzik semacam senaman untuk otak.

11. Kanak kanak Yahudi yang berumur 7 - 12 tahun akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan.

12. Sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, sukan ini dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

13. Pelajar pelajar mereka ditekan dengan pelajaran sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

14. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan mereka hanya akan lulus jika kumpulan mereka (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta. Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

15. Cara beribadah orang Yahudi pula salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif.

16. Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York.


Tiada ulasan: