5.4.09

Teks Syarahan Agama

Teks Syarahan Agama

Majlis Ihtifal Peringkat Asrama Yayasan Selangor 2009 .

Peserta Asrama Toh Puan Norashikin ( ATPN )

Alunan Selawat pembukaan

Sebelum bahtera saya layarkan, sebelum layar saya kibarkan, sebelum kaki mengatur langkah sebelum lidah mengatur bicara biarlah saya mendefinasikan tajuk syarahan saya pada petang ini yang bertajuk Mengenali dan Mencintai Rasulullah saw.

Rasulullah saw adalah seorang manusia lelaki yang diutuskan oleh Allah swt sebagai Rasul terakhir membawa ajaran islam, dan menyebarkan dakwah islamiyah untuk umat manusia bagi memperoleh kejayaan dan kebahagiaan hidup di dunia dan diakhirat

Manakala erti mengenali adalah mengetahui dengan sahih melalui proses pembelajaran dan penyelidikan dan cinta ialah suatu perasaan naluri manusia. Cinta, kasih sayang adalah anugerah dari Allah swt, apa yang penting ialah bagaimana cara kita merealisasikan, membentuk, mengawal dan menjuruskan perasaan kita itu tadi kearah sesuatu yang positif.

Hadirin dan hadirat sekalian,

Mencintai Rasulullah saw wajib bagi setiap umat islam. Untuk mencintai baginda, maka kenalilah keperibadiannya dan sirah perjuangannya. Kata orang tak kenal maka tak cinta. Mencintai rasulullah saw mulai dengan menjadikannya role model. kebenaran yang dibawa, mengkaji kehebatannya. Mengagungkan kebesarannya.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Masud, baginda bersabda

Yang bermaksud : Aku didik oleh tuhanku maka aku didik dengan sebaik baik didikan.

Perutusan Rasulullah saw adalah sebagai rahmat kepada umat manusia sejagat, memimpin umat manusia kearah pengabdian hanya kepada Tuhan sebenar, iaitu Allah sematamata sebagaimana firman allah surah Anbiya ayat 107 yang berbunyi:

Maksudnya “ Dan tidaklah kami mengutusmu wahai Muhammad melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam”

Rasulullah saw adalah pilihan daripada seluruh rasul pilihan, Pilihan atas pilihan untuk rasul akhir zaman. Membawa Al-Quran dari Tuhan untuk panduan umat kemudian. Hatinya bersih, sabarnya keras, Berbagai-bagai rintangan, bermacam-macam cabaran. Seluruh hidupnya di dalam penderitaan, tidak pernah surut di dalam perjuangan. Hatinya dengan Tuhan tidak pernah putus hubungan. Pengorbanannya semacam angin kencang lajunya, dengan harta, tenaga dan jiwa raga. Masya-Allah akhlaknya bak bulan purnama sangat terserlah tidak ada tandingannya, tidak ada bandingannya di seluruh dunia. Seorang sasterawan Inggeris mengungkapkan kisah Nabi Muhammad melalui sajaknya yang berbunyi :

Rasulullah the most perfect human being, the person to look up to amongst all humans
Let’s us make him the role model for all human beings, If he’s made into our role model
there will emerge love and affection, harmonious existence with coherence.

Tuan tuan puan puan yang dirahmati Allah sekalian,

Kehebatan Nabi Muhammad saw telah diiktiraf ramai para cendikiwan seluruh dunia melangkaumi batasan masa dan zaman. Menurut kajian yang dijalankan oleh pengkaji barat, yang menyenaraikan 100 pemimpim terkemuka dunia , rasulullah saw diletakkan ditempat pertama sebagai pemimpin teragung.

Seorang penulis terkemuka barat, David Santilana dalam bukunya berjudul The Lagacy of Islam menulis bahawa Nabi Muhammad mempunyai budi perketi yang sangat baik, sentiasa menghindari pertengkaran, jika orang berbuat jahat padanya dia memaafkannya.

Pengarang inggeris terkenal, Geoorge Bernad Shaw mengakui bahawa ajaran Nabi Muhammad tentang pengiktirafan terharap wanita dan kanak kanak dimana katanya pendekatan ajaran Muhammad jauh lebih maju dari pemikiran kristian, bahkan dari pemikiran moden sekalipun.

Sejarawan barat terkenal Edward Gibbon menyatakan “hal yang baik daripada Muhammad ialah, baginda membuang jauh sifat kebongkkan seorang Raja. Baginda seorang pemimpin yang adil, mempunyai kualiti intelektual luar biasa, ingatannya kuat, daya imaginasinya hidup dan genius yang berdaya cipta.

Seorang lagi penulis terkemuka Inggeris Robert briffault menghargai ajaran nabi Muhammad dengan mengatakan “ Idea kebebasan bagi semua umat manusia, idea persaudaraan dan persamaan antara umat manusia. Dan idea idea ini telah di serapkan bagi mengilhami Revolusi Perancis dan deklarasi hak manusia bagi menyusun konstitusi Amerika. dan sebenar nya idea dari ajaran rasulullah telah dicedok oleh bangsa barat untuk memajukan mereka.

Tuan tuan dan puan puan sekalian.

Pernahkan kita terfikir, mengapa kita terlalu berkira untuk mencintai rasulullah sedangnya baginda amat mencintai kita semua. Ini terbukti bila kita renungkan peristiwa saat kewafatannya

Ketika mana Rasulullah dlm keadaan menghadapi saat kematian, baginda merasakan amat sakit sekali sakaratul maut itu, sehinggakan Jibril yg pada ketika itu melihat Rasulullah berpaling mukanya krn tdk sanggup melihat kesakitan Rasulullah.

Lalu baginda bertanya Jibril, "wahai Jibril, adakah engkau tidak mahu melihat aku, adakah engkau membenci aku?" Jibril lalu menjawab, "tidak Ya Rasulullah, aku tidak sanggup melihat wajah kekasih Allah menahan kesakitan yg amat sgt..." Kemudian Rasulullah berkata kpd Jibril, "jika beginilah sakitnya sakaratul maut, aku mohon agar semua kesakitan sakaratul maut umatku dihimpun ke atasku, aku tdk sanggup membiarkan mereka menanggung kesakitan ini..."

Masya ALLAH hadirin dan hadirat sekalian. lihatlah betapa mulianya Rasulullah yg terlalu cintakan umatnya lebih dr dirinya sendiri... Lalu bagaimana dengan kita? Adakah kita mencintai Rasulullah melebihi dr diri kita sndiri?

Hadirin dan hadirat yang dirahmati Allah

Mencintai rasulullah saw bukan semata mengingati kelahirannya pada 12 Rabiul awal sahaja, mencintai dan mengimaninya hendaklah sepanjang detik nadi yang berdenyut. Lalu, bagaimana kah cara untuk menzahirkan kecintaan kepada Rasulullah saw? Barangkali 5 perkara yang saya bicarakan ini berguna untuk semua.

Yang pertama ialah dengan berpegang teguh dengan ajaran islam dan menghidupkan dan menyebarkan segala sunnah baginda samada dari perlakuan atau perbuatannya. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud “Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sungguh dia telah mencintai aku, dan sesiapa yang mencintai aku, nescaya dia bersama samaku dalam syurga.”

Yang kedua dengan menjadikan akhlak baginda sebagai contoh ikutan yang paling utama bagi diri kita dan keluarga kita. Bak kata Aisyah isteri rasulullah, Akhlak baginda diperumpamakan seperti Al-Quran itu sendiri.

Yang ketiga dengan memperbanyakkan selawat dan salam atas diri baginda, kaum keluarganya dan para sahabatnya Sesiapa yang dengan penuh ikhlas mengucapkan selawat dan salam untuk baginda akan mendapat ganjaran pahala dari allah. Sebagaimana sabda baginda yang bermaksud” Sesiapa yang berselawat atasku satu selawat, nescaya Allah melimpahkan sepuluh rahmat kepadaanya, mengikis sepuluh kejahatan daripadanya dan darjatnya sepuluh kali.

Yang keempat menolong dan membantu usaha usaha bagi mengembang dan menyebarkan risalah yang dibawa oleh baginda mengikut kemampuan masing masing samada menerusi usaha dakwah dan tarbiah, melalui lisan dan penulisan, menerusi sumbangan tenaga, kos atau harta benda mengikut kemampuan kita.

Dan yang ke lima dengan cara memuliakan para ulama yang menjadi pewaris nabi kerana ditangan mereka memegang risalah Allah dan rasulNya untuk dikembangkan dan dijaga kemurniannya.

Akhir sekali tuan puan marilah kita renungkan..

Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH, Jika diri tak sesempurna RASULULLAH S.A.W, Kalau diri sezalim firaun mana mungkin menjadi pemimpin seadil Rasulullah. Tak guna Ada MATA kalau tak dapat MELIHAT, Tak guna Ada HATI kalau tak tahu MENILAI

Kata kata penutup

8 ulasan:

Unknown berkata...

mohon untuk digunakan syarahan ini ya..terima kasih puan.

dari alya khairani juri

Unknown berkata...

salam..saya guna syarahan ini ya..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Izinkan saya untuk gunakan syarahan ini, terima kasih

Unknown berkata...

Izinkan saya guna ye .. jazakillah kyran

Unknown berkata...

Izinkan sy guna syarhn ni untuk matapelajaran lughatul arabiyah muasirah

Unknown berkata...

Mohon berkat

nurnabila huda berkata...

Izinkan saya menggunakan teks syarahan ini ya

Unknown berkata...

mohon izin guna teks puan