12.4.09

DR RAIS YATIM BEKAS PELAJAR YAYASAN SELANGOR



KATA Dr Rais Yatim rahsia kenapa dia masih boleh kekal dalam Kabinet dan mampu berkhidmat dengan lima perdana menteri ialah kerana beliau tidak memijak kepala orang. Maksudnya beliau tidak jahat dalam politik, tidak ada permainan jatuh menjatuh, fitnah memfitnah dan adu domba. Sebaliknya beliau lebih tegas dan menumpukan kepada kerja. Dia juga tidak mencampur adukkan antara tujuan dengan politik yang kotor.

Cara Rais masuk ke dalam Umno dan bertukar parti ke semangat 46 dan masuk balik ke Umno lebih lunak dan bergaya daripada orang-orang yang seoportunis dengannya. Kekurangan Rais dalam politik tidak terkesan oleh sesiapa. Itu satu kehebatan kan?

Satu kelebihan ada kepada Rais ialah pandai berbicara.
Dia menggunakan kepetahan bahasa untuk memukau orang. Itulah jampi serampahnya memuji si ketua sehingga ketua lena dan terlupa kekurangannya ( jika ada )

Cerita Rais pandai dan bijak membodek menggunakan ayat-ayat berjiwa ini memang terkenal di kalangan ahli politik Umno. Orang teruja dengan Rais kerana bahasa dan intonasi suaranya. Ucapannya juga boleh memukau sehinggakan yang benar jadi salah, yang salah jadi benar.
























Itulah kehebatan dan modal besar yang ada kepada Rais. Disamping beliau tidak memijak kepala orang Makanya ampuisme adalah antara model penting yang harus ada kepada ahli politik yang ingin berjaya!

Tiada ulasan: