26.4.09

Bermulanya saya di sini... Sekolah Agama Kafa Integrasi Nurul Huda Parit Mahang








Sekolah Agama Kafa Integrasi Nurul Huda Kg Parit Mahang, 45800 Jeram
Selangor Darul Ehsan
1994 - 2005

Di sinilah saya asalnya. Sekolah ini satu satunya sekolah agama yang ada di kampung ini. Menjanjikan pengajaran agama yang berterusan kepada lebih 300 orang pelajar sekolah rendah yang berumur antara 7 hingga 12 tahun.

Awal penubuhannya hanyalah sebuah kelas Al-Quran dan fardhu ain yang diwujudkan di masjid Nurul Huda Parit Mahang.

Selepas tu sekolah agama ini menumpang di SK Parit Mahang dengan dua orang guru, Ustaz Hassan Yahya dan Ustaz Muhammad

Pada tahun 1994 sekolah agama ditempatkan di bangunan Pusat Desa Parit Mahang. Saya ditawarkan untuk menjadi guru agama masa ni.

Selepas itu, kami dapat tapak yang dkhaskan untuk sekolah agama di Jalan Sepakat Kg Parit Mahang bersebelahan dengan SK Parit Mahang. Guru Besar yang pertama ialah ustaz Saifullah. Bila Ustaz Saifullah berpindah ke SAM Hishamuddin Klang, saya mengambil alih untuk mengepalai sekolah ini pada September, 2001 dan disahkan lantikan pada 1 Januari, 2002.

Dalam masa yang sama saya dilantik menjadi setiausaha Badan kebajikan guru kafa negeri Selangor . Sebagai setiausaha Badan Kebajikan Kafa Negeri Selangor saya cuba mendaftarkan Badan kebajikan ini, biasalah tujuan utama untuk menuntut kenaikan gaji guru guru kafa seluruh negeri Selangor, tapi bukan sebagai kumpulan pendesak.

Di Majlis Sambutan hari Guru JAIS tahun 2003, saya dapat anugerah Guru Besar Cemerlang sekolah sekolah SAR Kafa Negeri Selangor yang pertama.

Memohon peruntukan untuk membina bangunan tidak banyak masalah bagi saya ketika itu. Buat kertas kerja cantik cantik dan hantar, tapi nak kena pandai follow up lah. Masa menjadi Ketua Sekolah ini, saya buat kertas kerja memohon dibina bangunan surau, kantin dan bangunan tambahan yang bakal menempatkan enam kelas lagi bagi menampung bilangan pelajar yang semakin bertambah.

Saat saat terakhir saya disini, pada tahun 2004 saya berjaya mendapatkan bantuan modal bagi membina bangunan tambahan sekolah untuk pejabat dan enam kelas lagi. Bilangan pelajar masa ni melebihi 400 orang, mempunyai 12 kelas dan ada 13 orang guru.

Sayang saya tak dapat merasakan pejabat baru ni... Kenapa ya... sampai sekarang saya tak tau kenapa saya meninggalkan sekolah ini dalam masa saya berada diatas. Bila suami saya meninggal dunia secara mengejut pada december 2004, kehidupan saya gelap gelita, saya hilang hala tuju, hanya tuhan yang tahu perasaan saya ketika itu.

Bila saya ditawarkan bekerja di Yayasan Selangor, saya menyuarakan hasrat untuk berhijrah, saya mendapat nasihat banyak pihak agar saya tidak meninggalkan sekolah ini. Tapi semua orang tahu, siapa pun boleh beri pandangan dan nasihat tapi keputusan mutlak tetap ditangan saya. sory.. .. for mereka yang kecewa dengan keputusan saya. sebenarnya itulah kelemahan saya... keputusan mutlak ditangan saya, bila saya kata hitam, hitamlah ia, bila saya kata putih putihlah ia..

Memang kehidupan saya sekarang jauh berubah , saya rasa semakin mengecil ... terasa seolah saya di freezekan... Sakitnya bekerja dibawah, terpaksa menurut perintah, terpaksa sentiasa yes yes... sedangkan itu bukan cara saja dahulu. Tahun pertama di yayasan selangor, saya hampir berpatah balik... mujurlah sifat ego saya terlalu tinggi... tidak mahu mengaku kalah... dan bila disahkan dalam jawatan....... saya terus bergerak kehadapan... takdir telah menentukan hidup ini.

( he he ) Menyesal... barangkali tidak.... kerana Allah itu maha mengetahui dan dia tahu dimana dia hendak letakkan hambanya itu... moga ada hikmah disebalik penghijrahan saya ini. Dan ini semua mengajar saya untuk muhasabah diri... mengakui kelemahan diri.

Jauh di sudut hati saya, saya sangat sayang sekolah ini. Jika saya dipanjangkan umur, selepas pencen nanti, saya ingin kembali ke sini..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum ummi... sepanjang 6 tahun sy ad kt sekolah ni(99-04)... sy nk ummi tahu ay bersyukur sgt kt Allah... tak tau la ummi igt sy lg k x tp sy still lg igt ummi n ustzh2 lain.. TERIME KASIH KT UMMI SBB SSH PYH LEADING skola ni..majukan sekolah kte n put all ur efforts on it.. 1 ari nanti ay pn arap ummi ley balek semula k skolah 2... rsenye ustazah2 lain pun arapkan mcm 2..hmm lastly sy doakan ummi sekeluarga idup bhagia dunia akhirat..


nur aliah bt hj selamat

SiTi roHaNi suLaiMaN berkata...

tq aliah... hu hu...