6.8.09

Apa salahnya wahabi ?

Sebelum ni saya menulis tentang apa , kenapa dan sejarah fahaman wahabbi... Saya tak kata pun saya setuju dengan fahaman ini...

dah ada yang marah marah bila saya menulis " perkara solat pun masih belum sempurna, inikan pula hendak mempersoalkan aqidah orang lain..."

saya tak bermaksud menyindir sesiapa. maksud saya, bab aqidah bagi pelajar umur seawal 13 tahun cukuplah dulu menghayati silibus aqidah dari Kementerian Pelajaran tuuu.... kata saya cukup lah dulu menghayati dan memantapkan perkara yang berkaitan fardhu ain dulu...

Bagi pelajar yang baru berjinak jinak untuk mendekati kehebatan agama islam ini, barangkali jawapan haruslah secara dasar sahaja. Tak perlulah berhujah sehingga memeningkan dan menakutkan mereka.

tetapi pelajar ni cerdik. Dia tanya lagi apa salahnya fahaman wahabi ni ? Pelajar yayasan Selangor ni memang cerdik..

Bila mereka tanya kena cari fakta berkaitan. saya buat sedikit sebanyak kajian berkaitan fahaman ini , tambahan pula ada sedikit ilmu saya semasa saya belajar ilmu usuluddin di UM dulu.. dan saya masih dalam proses belajar memperbaiki diri.


Perbincangan mengenai wahabi ini mendatangkan banyak mudarat dari faedah. Perbincangan ini dah berlarutan sejak zaman ke zaman sehingga sekarang. Perbincangan yang akhirnya hanya mendatangkan keji mengeji, cemuh mencemuh, fitnah menfitnah kerana hendak menegakkan kebenaran masing masing. macam macam hujah di keluarkan, tetapi hanya mendatangkan kerugian sesama Islam.
dahlah ahli politik yang seagama saling bercakaran. Di tambah pula yang pandai agama pun saling berselisih faham. .


Terdapat 3 golongan yang mempunyai pandangan terhadap fahaman wahabi

1. Golongan yang mengaggap mereka yang berpegang kepada golongan ini adalah terselamat dari api neraka dan selainnya adalah sesat berdasarkan hadis 73 golongan.

2. Golongan yang menganggap golongan wahabi ini telah terkeluar dari ahli sunnah wal jamaah dan telah tersesat jauh dalam mentafsirkan sesuatu permaslahan.


3. Golongan yang sederhana. Fahaman Wahabi ini benar dalam beberapa perkara yang diijtihadkan tetapi tidak menjadikan mereka tidak boleh dikritik. Salah dalam beberapa ijtihad/fiqh tetapi tidak bermakna mereka ini sesat dan dihukum kafir.

Buat masa ini golongan ketiga adalah pegangan saya.....
Allah s.w.t. berfirman,
maksudnya:

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu kumpulan (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan kumpulan lelaki yang lain, (kerana) boleh jadi kumpulan yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu kumpulan dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan kumpulan perempuan yang lain, (kerana) boleh jadi kumpulan yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka;

Dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.” [al-Hujurat 49:11]
buat pelajar pelajar saya..... bukan semua fakta dari internet ni betul.. harus berhati hati..

mungkin ada sesiapa yang boleh bantu saya?

Tiada ulasan: