27.8.09

Hukuman rotan dalam Islam - Kartika Arak dan Sebat


ARAK ...... HUKUM ISLAM ?

Arak adalah satu perkara yang haram dalam Islam. Jangankan minum, kerja kat kilang arak, tolong perah / proses pun bersubahat sama. Tolong iklan pun haram. Tukang hantar arak / drebar van arak pun berdosa. Apatah lagi kalau menjual arak dan benarkan lesen arak secara berleluasa.

Kartika Sari Dewi mengaku bersalah kerana minum arak. Lalu, Ketua Hakim Syari’e Pahang menjatuhkan hukuman sebat dan juga denda.

Tiba tiba ramai yang melenting. Menyindir. Mengutuk. Nak campur tangan. Bukan sebab marahkan Kartika itu telah berdosa sebab minum arak, tapi marahkan mahkamah Syariah.

Itulah … bila Allah tidak lagi ditakuti. Umat akhir zaman.

Tapi... hukuman mahkamah Syariah sedia ada ini bukanlah hukuman hudud pun. Sebab banyak yang tidak cukup.


Ada baiknya ia ditangguhkan. Sebab ia sebenarnya tidak mempamerkan hukum Islam yang sebenar. Takut ia menjadi fitnah.

Tapi, tak buat pun ada buruknya. Sebab ia seolah-olah menghina mahkamah Syariah.


Hukuman rotan syariah tidak melukakan

Hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum Islam di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (pindaan 1987) sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum Islam yang sebenar.

Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW.

Jika bersandarkan kepada nas, maka hukuman ke atas peminum arak untuk penganut Islam setelah sabit kesalahan ialah sebatan antara 40 hingga 80 rotan jumlahnya.

Cara sebatan yang dilaksanakan di dalam penjara sekarang adalah sangat berbeza dengan kaedah sebenar hukum Islam, kerana mengikut Islam sebatan ini perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.

Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak. Sebatan juga tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.

Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi.

Tiada ulasan: