1.3.10

Mutiara kata


Hakikat Akal - naluri yg digunakan utk memahami pengetahuan2 teoritis seakan2 akal adalah cahaya yg dimasukkan ke dlm hati yg mana manusia siap memahami segala sesuatu. Hal ini berbeza menurut perbezaan naluri.

Sesungguhnya ilmu itu diperoleh dgn belajar dan sifat pandai menahan diri diperoleh dgn berusaha menahan diri, dan siapa berusaha mencari kebaikan, ia pun diberi kebaikan itu. Dan siapa menghindari keburukan itu, iapun dijauhkan dari keburukan.

Carilah ilmu dan ketenangan serta sifat menahan diri disamping ilmu.

Iman itu telanjang, pakaiannya adalah taqwa, perhiasannya adalah rasa malu, dan buahnya adalah ilmu.

Manusia yg paling utama adalah org mukmin yg alim dan bermanfaat jika diperlukan dan jika ia tidak diperlukan maka iapun mencukupi dirinya.

Hati jika tidak diberi ilmu dan hikmah selama 3 hari, maka iapun mati kerana hidangan hati adalah ilmu dan hikmah, dan dgn itu ia hidup sebagaimana hidangan tubuh adalah makanan dan minuman.

Belajarlah ilmu kerana mempelajari ilmu kerana Allah adalah kebaikan dan menuntut ilmu adalah ibadah, kajian adalah seperti tasbih, penyelidikannya spt jihad, pengajarannya adalah sedekah dan pemberian nya kpd ahlinya adalah pendekatan diri kpd Allah.

Ilmu adalah penghibur dikala kesepian, teman diwaktu menyendiri dan petunjuk dikala susah dan senang. Ia adalah pembantu dan teman yg baik dan penerang jalan ke syurga.

Ilmu menghidupkan hati dan menerangi pandangan yg gelap serta menguatkan tubuh yg lemah.


Berkata As-Syafie: Kenyang itu memberatkan badan dan mengeraskan hati, menghilangkan kecerdasan, menyebabkan tidur dan melemahkan pelakunya dari beribadah.

Tiada ulasan: