27.3.10

PENAMBAHBAIKAN SOLAT ( Bahagian 1 )

RUKUN SOLAT


Rukun solat ada 13 perkara.

Rukun solat terbahagi kepada 3 kategori iaitu :-


1. RUKUN QALBI

2. RUKUN FE’LI

3. RUKUN QAULI



Keterangan Kategori Rukun solat


1. Rukun qalbi
adalah rukun yang berasaskan kepada hati.

2. Rukun fi'li
adalah rukun yang berasaskan kepada perbuatan anggota badan.
Pergerakan anggota badan atau tindakan tubuh itu memerihalkan rukun tersebut.


3. Rukun qauli
dalah rukun yang berasaskan kepada sebutan dan bacaan.



Rukun Qalbi ada 2 perkara iaitu :-


1. Niat


2. Tertib


Rukun Fe’li ada 6 perkara iaitu :-


1. Berdiri Betul (sekiranya mampu)


2. Rukuk serta tama’ninah


3. I'tidal serta tama'ninah


4. Sujud serta tama'ninah


5. Duduk antara dua sujud


6. Duduk semasa membaca tahiyyat akhir



Rukun Fe’li ada 5 perkara iaitu :-


1. Mengucap Takbiratul Ihram


2. Membaca surah Al-Fatihah


3. Bacaan Tahiyyat Akhir


4. Membaca Selawat ke atas nabi dalam tahiyat akhir


5. Mengucap salam yang pertama



PERKARA SUNAT DALAM SOLAT ADA DUA:-


1, Sunat ab’ adh


2. sunat Hai’ah



SUNAT AB’ AADH DALAM SOLAT


Di dalam feqah mazhab Syafie, perkara sunat ab’aadh dalam solat ada 7 iaitu :-


1. Membaca Tahiyat awal.


2. Selawat didalam Tahiyat awal.


3. Duduk Tahiyat.


4. Doa qunut waktu subuh dan pada solat witir.


5. Selawat di dalam qunut.


6. Berdiri semasa qunut.


7. Membaca selawat ke atas keluarga Nabi pada Tahiyat akhir.


Jika tertinggal kerana lupa atau sengaja, tidak menjejaskan sah solat. Dan disunatkan sujud sahwi hatta jika sengaja meninggalkan. Bila sebut 'sunat sujud sahwi' ertinya kalau tak sujud pun, tidak akan menjejaskan solat. (Minhaj Talibin m/s 110 ).



Pendapat yang mengatakan 'tasyahhud awal' sunat, bukan wajib


Perkara ini dinisbahkan oleh Imam Nawawi kepada majoriti ulama. Katanya: Ia juga adalah pendapat kebanyakan ulama, antaranya: Malik, Al-Thauri, Al-Auzaie, dan Abu Hanifah. Berkata Syeikh Abu Hamid (iaitu: Al-Isfirayini): Ia adalah pendapat sekalian ulama. (Majmuk 3/450).



Dalil sunatnya tasyahhud awal ialah:


Hadis Buhainah iaitu Nabi bersolat Zohor dengan sahabat. Lalu baginda bangun pada rakaat kedua, dan tidak duduk (tasyahhud awal). Apabila selesai solat, ketika sahabat menunggu baginda memberi salam, Nabi SAW sujud dua kali sebelum memberi salam. Kemudian memberi salam. HR: Bukhari (no: 795), dan Muslim (no: 570).

SUNAT HAI’ AH DALAM SOLAT


Bagi Sunat Ha'aat meninggalkannya tidak memerlukan sujud sahwi. Menurut Abdul Rahman Al-Jaziry (1/200) bahawa Sunat Ha'aat ialah semua perbuatan atau perkataan yang bukan Rukun dan bukan Sunat Ab'aadh


Status sunat Ha'aah ini pada Imam mazhab masih sunat hukumnya. Ia tidak membatalkan solat. Tetapi bila dinilai bahawa Solat mendekatkan diri seseorang kepada Allah swt, maka janganlah kita mengambil ringan akan perkara berikut, lebih-lebih lagi meninggalkan sunat-sunat Ha'aah didalam Solat Fardu. Sunat-Sunat ini yang akan membentuk kesempurnaan dan kekhusyukan solat.


Diantara beberapa bentuk sunat Hai'aah dari buku Fiqh Al-Islami (1/683) :-

1. Menjarakkan kedua-dua tapak kaki, Mazhab Syafie :- satu jengkal, Mazhab Hanafi :- jarak 4 jari


2. Mengangkat tangan ketika Takbiratul-Ihram, ketika rukuk, ketika i’tidal dan ketika bangun pada rakaat kedua. ( nota: bangun dari rakaat pertama dan ketiga tidak diperlukan mengangkat tangan)


3. Melafazkan Takbir selepas Imam mengucapnya


4. Meletakkan perut tangan kanan di atas tangan kiri dan memegangnya dan meletakkannya dibawah dada atau di atas pusat.


5. Melihat kearah tempat sujud


6. Membaca doa tawujud/iftitah.


7. Membaca A'uzubillah (Al-Isti'azah)


8. Membaca Al-fatihah dan surah dengan suara yang kuat (jahar) pada masa-masa yang ditentukan


9. Membaca 'Amin' selepas Imam membaca Al-Fatihah


10. Membaca surah selepas Al-Fatihah


11. Membaca tasbih ketika rukuk


12. Membaca tasbih ketika I’tidal


13. Membaca tasbih ketika sujud


14. Membaca tasbih duduk antara dua sujud


15. Meletakan kedua lutut, kedua-dua tangan, kemudian wajah ketika sujud


16. Meletakkan kedua tangan di atas peha dengan melepaskan jari kesemuanya


17. Duduk iftirasy pada semua duduk iaitu duduk di atas buku lali kaki kiri


18. Duduk Istirahah


19. Membaca do'a selepas selawat keatas Nabi di Tashahud Akhir


20. Mengucap salam yang kedua



PERKARA RUKUN DALAM SOLAT : Mengucap Takbiratul Ihram


Takbiratul ihram ialah perbuatan yang menyempadani solat dengan perlakuan di luar solat.


Dalilnya ialah sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam

مفتاح الصلاة الطهور وتحريمها التكبير وتحليلها التسليم

Maksudnya : Kunci solat ialah bersuci, pembukaannya ialah bertakbir dan penutupnya ialah memberi salam.

Takbiratul ihram menandakan bermulanya satu perjalanan solat itu sehingga rukun terakhir iaitu salam nanti. Disebabkan dinamakan rukun ini takbir ialah kerana sebutan
takbir iaitu Allahu Akbar adalah wajib bagi mereka yang boleh menuturkannya.


Dari Abu Hamid As-Saidi r.a. katanya ” Biasanya Rasulullah s.a.w. apabila berdiri untuk mengerjakan sembahyang, Baginda menghadap kiblat, serta ia mengangkat kedua tangannya sambil berkata “Allahuakbar” (Riwayat Ibnu Majah)

Rukun ini diwajibkan untuk disertai dengan niatnya dan disunatkan untuk mengangkat kedua-dua tangan


Muqaranah atau penyertaan niat takbiratul ihram mempunyai dua bahagian iaitu:


  • Muqaranah Urfiyyah - Menyertai niat kepada sebahagian daripada takbiratul ihram iaitu berniat ketika mula ataupun akhir bahagian takbiratul ihram

  • Muqaranah Haqiqah -Menyertai niat kepada keseluruhan takbiratul ihram iaitu berniat dari mula sehingga akhir takbiratul ihram

Bagi kebanyakan orang awam, adalah lebih mudah mengerjakan muqaranah urfiyyah kerana muqaranah haqiqah mudah dihinggapi rasa syak atau was-was kerana penyertaan niat mengambil masa keseluruhan takbiratul ihram itu.


Lafaz takbiratul ihram ialah “ Allahu Akbar”. Maka tidak sah solat sekiranya ditukar kepada Ar Rahmanu Akbar, Akbar Allah atau sebagainya. Mengikut hukum tajwid melafazkan kalimah Allah hanyalah 2 harakat sahaja. .
Sebutan kalimah Allahu-Akbar itu diwajarkan agar tidak melebihi daripada empat belas harakat (tujuh alif). dan pergerakan tangannya tidak melebihi tiga kali.


PERKARA SUNAT DALAM SOLAT - Mengangkat tangan semasa takbir


Hukumnya adalah sunat. Ada 3 cara mengangkat tangan dan bertakbir:-


1. Takbir dahulu baru angkat tangan

(membesarkan Allah terlebih dahulu, kemudian menafikan tuhan selain Allah)


2. Pergerakan tangan dahulu baru lafaz takbir.

(konsep “Lailaha illallah” iaitu menafikan dahulu tuhan selain Allah kemudian barulah membesarkan Allah)


3. Serentak lafaz takbir dan pergerakan tangan

(Ulama tahkik berpendapat ini cara yang terbaik kerana ini menafikan tuhan selain Allah dan membesarkan Allah pada masa yang sama)


Kenapa angkat tangan masa takbir?

Dalam budaya orang Arab, mereka mengangkat tangan bila menafikan sesuatu. Orang Melayu pula menggeleng kepala. Dalam sembahyang kita mengangkat tangan semasa takbir bagi menafikan tidak ada tuhan yang disembah melainkan Allah.


Paras mana tangan itu diangkat ?

menurut mazhab Syafie ialah mengangkat separas bahu.

Ini berdasarkan dalil dari ibnu Umar katanya, Solat 4 mazhab ms 223

كان رسول الله (ص) إذا قام إلى الصلاة رفع يديه
حتى يكونا حذومنكبيه ثم يكبر

Maksudnya : Rasulullah saw jika berdiri hendak solat, diangkatnya kedua belah tangannya hiingga setentang dengan kedua bahunya, lalu bertakbir. (Mutafaqqun ‘alaih)

Manakala mazhab Hanbali, seseorang itu boleh mengangkat tangan ketika takbiratul ihram sehingga tinggi ke paras telinga.


Mazhab Hanafi pula mereka berijtihad bahawa mengangkat tangan ketika takbiratul ihram hendaklah ibu jari berada di paras bawah cuping telinga.


PERKARA RUKUN DALAM SOLAT : Niat


Niat Solat dalam Mazhab Syafie.


Niat dalam solat merupakan rukun qalbi . Dalam Mazhab Syafie niat termasuk dalam rukun fi'li dalam Takbiratul Ihram. Niat solat mempunyai tiga bahagian yang disyaratkan dalam solat fardhu tetapi hanya dua sahaja bagi solat sunat manakala untuk solat sunat mutlak (tiada sebab dan bila-bila masa), hanya satu daripadanya disyaratkan.

Bahagian niat mempunyai tiga bahagian iaitu:

  1. Qasad - Menyengajakan solat
  2. Ta'ridh - Menyengajakan fardhu
  3. Ta'yiin - Menyengajakan waktu


Niat Solat fardhu:


Untuk melihat bahagian-bahagian yang diaplikasikan dalam niat solat, berikut adalah contoh:

Sahaja aku solat fardhu Zuhur tunai kerana Allah Ta'ala


Niat

Makna

Bahagian

Usalli

Sahaja aku solat

Qasad

Fardu

Fardhu

Ta'ridh

Dzuhur

Zuhur

Ta'yiin



Niat Solat sunat:


Sahaja aku solat sunat Dhuha dua rakaat kerana Allah Ta'ala


Niat

Makna

Bahagian

Usolli

Sahaja aku solat

Qasad

Adduha

Dhuha

Ta'yiin



Niat Solat sunat mutlak:


Sahaja aku solat sunat dua rakaat kerana Allah Ta'ala


Niat

Makna

Bahagian

Usolli

Sahaja aku

solat

Qasad




Keterangan berkaitan Niat ( Mengikut mazhab syafie )


1. Niat dilafazkan di dalam hati. Lafaz yang disebut oleh mulut itu tidaklah dipanggil sebagai niat. Niat solat berlaku semasa seseorang mengangkat takbiratul-ihram iaitu tatkala ia mengata Allahu-Akbar.

Nota: tidak semua perkara dalam niat seperti contoh di atas adalah perkara-perkara yang dituntut dalam perbuatan niat. Perkara yang dituntut dalam niat ada 3, iaitu Qasad (Sahaja aku solat), Ta'arrudh (Fardhu) dan Ta'yin (Zuhur)


2. Niat "Empat Rakaat", "Tunai" atau "Kerana Allah Ta'ala" adalah tidak disyaratkan, bahkan hanya sunat hukumnya. Namun begitu adalah lebih baik untuk menghadirkan kesemuanya di dalam hati.


3. Adapun niat menjadi imam ( "Imaman" ) atau makmum ("Makmuman/ Makmumatan") ketika takbiratul-ihram hanyalah disyaratkan pada sembahyang Jumaat sahaja, tetapi pada sembahyang lain tidaklah disyaratkan dan hanya sunat hukumnya.


Jika tidak diniatkan menjadi imam atau makmum ketika takbiratul-ihram untuk sembahyang Jumaat, maka tidaklah sah sembahyang Jumaat seseorang itu.


Jika seseorang makmum tidak berniat menjadi makmum ketika takbiratul-ihram dalam sembahyang (selain daripada fardhu Jumaat), dia masih lagi dibolehkan berniat mengikut imam pada mana-mana rukun sembahyang, contohnya ketika rukuk.


Namun begitu, adalah makruh hukumnya jika seseorang itu berterusan dengan sengaja mengikuti imam dengan tanpa berniat menjadi makmum. Imam yang tidak berniat menjadi imam ketika takbiratul-ihram, atau ketika mana-mana rukun yang lain, tidaklah terbatal sembahyangnya ataupun sembahyang makmumnya.


4. Bagi sembahyang Qasar (memendekkan solat fardhu yang empat rakaat menjadi dua rakaat), perkara-perkara yang manjadi tuntutan ketika takbiratul-ihram selain Qasad, Ta'arrudh dan Ta'yin ialah niat Qasar. Maka bagi seseorang yang hendak solat Qasar perlulah berniat sekurang-kurangnya: "Sahaja aku sembahyang Fardhu Zuhur Qasar."


5. Bagi sembahyang sunat yang mempunyai waktu dan sembahyang sunat yang mempunyai sebab, maka wajiblah disertakan di dalam niat hanya dua perkara, iaitu Qasad (Sahaja aku sembahyang) dan Ta'yin (sunat Hari Raya Adha, sunat gerhana bulan, dan sebagainya).


6. Dituntut juga dalam perkara niat ini ialah menentukan qabliyah (sebelum) dan ba'diyah (selepas) dalam sembahyang sunat Rawatib. Ini tertentu kepada sembahyang sunat Zuhur, Maghrib dan Isya' sahaja, seperti dinyatakan dalam niat: "Sahaja aku solat Sunat Zuhur qabliyah/ba'diyah" atau "Sahaja aku solat Sunat Sebelum/Selepas Zuhur."


7. Adapun sembahyang sunat Subuh dan Asar tidaklah disyaratkan niat qabliyah, kerana kedua-dua sembahyang tersebut hanya ada qabliyah sahaja dan tiada ba'diyah (iaitu tidak ada solat sunat Rawatib selepas Subuh dan Asar).


8. Bagi sembahyang sunat mutlak pula wajib disertakan di dalam niat semasa takbiratul-ihram satu perkara sahaja iaitu Qasad. Umpamanya seseorang hanya perlu berniat: "Sahaja aku sembahyang".




PERKARA RUKUN DALAM SOLAT : Berdiri bagi yang mampu


Berdiri betul atau berdiri tegak adalah diwajibkan dalam solat bagi mereka yang berupaya untuk beridir tegak. Bagi yang tidak upaya, rukhsah atau kelonggaran diberikan untuk mereka sama ada untuk solat dalam keadaan duduk (hanya jika tidak mampu berdiri), mengiring pada rusuk kanan sambil mengadap kiblat (hanya jika tidak mampu berdiri dan duduk), atau jika tidak mampu berdiri, duduk mahupun mengiring, orang yang ingin mengerjakan solat itu dibenarkan baring menelentang dengan kaki dan perut dihalakan ke kiblat.


Syarat bagi rukun ini hendaklah ditegakkan tulang belakangnya dan tidak boleh bongkok ke depan atau ke belakang (jika mampu).


Adapun berdiri ketika menunaikan solat sunat maka hukumnya tidak wajib. Justeru, boleh menunaikan solat sunat dalam keadaan duduk sekali pun ia mampu berdiri. Cuma pahalanya kurang dibandingkan dengan solat sunat secara berdiri.


Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam

صلاة الرجل قاعدا نصف الصلاة

Maksudnya : Solat yang dilakukan sambil duduk pahalanya sama seperti separuh solat. (Mutafaqqun ‘alaih)


Jarak diantara kedua kaki

Jarak di antara dua kaki ketika berdiri menurut mazhab Syafie ialah kadar sejengkal. Adapun ketika solat berjemaah, jarak antara kaki dengan kaki jemaah di sebelah ialah sehingga menyentuh jari kaki mereka.


Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam

“Adalah semua kami (sahabat) bersentuh bahu kami dengan yang lain demikian juga hujung kaki”. (HR Bukhari)

Adalah penting semasa menunaikan solat berjemaah untuk merapatkan saf sebagaimana Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam


سووا الصفوف فإن تسوية الصفوف من إقامة الصلاة

Maksudnya : Luruskanlah saf-saf kamu kerana meluruskan saf itu termasuk kesempurnaan solat. (Mutaffun ‘alaih)



PERKARA SUNAT DALAM SOLAT : Kedudukan tangan di atas dada


Mendakapkan tangan di dada ( atas pusat ) adalah perbuatan yang benar menurut sunnah berdasarkan hadis:


"Beliau meletakkan kedua tangannya di atas dadanya." (Hadis diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud, Ibnu Khuzaimah, Ahmad dari Wail bin Hujur).


Dalam sebuah riwayat lain pernah Rasulullah sallallahu alaihi wasallam melewati seorang yang sedang sembahyang, tetapi orang ini meletakkan tangan kirinya pada tangan kanannya, lalu beliau melepaskannya, kemudian orang itu meletakkan tangan kanannya pada tangan kirinya. (Hadis riwayat Imam Ahmad dan Abu Dawud).


Cara meletakkan tangan ada tiga :-

1. meletakkan tangan kanannya di atas belakang telapak tangan kiri

2. meletakkan tangan kanannya di atas pergelangan tangan kiri

3. meletakkan tangan kanannya di atas lengan tangan kiri


Ini berdasarkan hadith Rasulullah sallallahu alaihi wassallam, Dari Wail bin Hujur Radhiyallahu 'anhu:

" Lalu Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bertakbir kemudian meletakkan tangan kanannya di atas telapak tangan kiri, pergelangan tangan kiri atau lengan kirinya " ( Hadis diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud, Nasa'i, Ibnu Khuzaimah).



PERKARA SUNAT DALAM SOLAT : mata tertumpu ke tempat sujud


Ketika mengerjakan solat, Rasulullah sallallahu alaihi wasallam menundukkan kepalanya dan hanya mengarahkan pandangannya ke tempat sujud.



Hal ini didasarkan pada hadis yang diriwayatkan oleh Ummul Mukminin 'Aisyah Radhiyallahu 'anha :


"Rasulullah sallallahu alaihi wasallam tidak mengalihkan pandangannya dari tempat sujud (di dalam solat)." (Hadis Riwayat Imam Baihaqi)


Dalam Kitab Zaadul Ma'aad (I/248) disebutkan bahwa makruh hukumnya orang yang sedang solat menolehkan kepalanya tanpa ada sebarang keperluan tetapi tidak membatalkan solat. Juga dimakruhkan solat di hadapan sesuatu yang boleh merosakkan kekhusyukan solat atau di tempat yang ada gambar-gambarnya, di atas sejadah yang ada lukisan atau ukiran, di hadapan dinding yang bergambar dan sebagainya.


Terdapat khilaf di kalangan ulama mengenai hukum memejam mata ketika solat. Beberapa ulama di kalangan mazhab Syafie menghukumkan makruh kerana menyerupai Yahudi.

Ibnu Qaiyyim pula berndapat : Jika membuka mata tidak menganggu kekhusyukkan solat maka ia adalah lebih elok dari memejam mata. Dan pandangan yang mengatakan elok pejam mata adalah lebih bertepatan dengan prinsop dan tujuan solat berbanding pandangan yang memakruhkannya.




PERKARA RUKUN DALAM SOLAT : Menggerakkan bibir bagi bacaan rukun qauli


Membaca dalam hati atau tidak membaca yakni tidak menggerakkan bibir semasa membaca rukun qauli dalam solat akan menyebabkan terbatalnya solat .

Para imam dari keempat-empat mazhab berpendapat bahawa menggerakkan bibir atau mulut dengan bacaan itu hukumnya wajib.


Ini berdasarkan kepada tunjuk ajar Rasulullah sallallahu alaihi wasallam . Dari Abdullah bin Sakhbarah Radhiyallahu 'anhu,


“Aku bertanya kepada Khabbab bin Arat, apakah Rasulullah sallallahu alaihi wassallam membaca ( Al Qur’an dan surah lain) pada solat zhuhur dan asar?

Dia menjawab: “Ya”.

Aku bertanya lagi, “Bagaimana kamu tahu?”

Dia menjawab: “Dari gerakan janggutnya.”

( Hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Baihaqi )



Seberapa keras bacaan di dalam solat diucapkan?


Batas minima suara yang perlahan adalah boleh didengar oleh dirinya sendiri jika pendengarannya normal.. Apa yang dia baca tidak dianggap cukup selama masih belum terdengar oleh dirinya sendiri, dengan syarat pendengarannya normal dan tidak diganggu


Para ulama’ mazhab Syafi`i berpendapat bahwa orang yang bisu bukan sejak lahir - mengalami kecelakaan di masa perkembangannya - wajib menggerakkan mulutnya ketika membaca lafaz takbir, ayat-ayat Al-Qur`an, bacaan-bacaan lainnya, tahyyat dan sebagainya, kerana dengan melaksanakan demikian, dia dianggap melafazkan dan menggerakkan mulut, sebab perbuatan yang tidak mampu dikerjakan akan dimaafkan. Akan tetapi selagi masih mampu dikerjakan maka hendaklah dilakukan

(Fatwa al Ramli I/140 dan Hasyiyah Qulyubiy I/143)



PERKARA SUNAT DALAM SOLAT : Memahami makna bacaan

Ramai di kalangan kita yang solat tetapi tidak memahami makna bacaannya, baik dari mula angkat takbir sehinggalah ke akhir solatnya iaitu salam.

Apabila kita memahami makna setiap bacaan dalam solat, lama-kelamaan kita akan dapat merasai betapa manisnya ibadah solat. Marilah kita mengadakan sedikit ‘kerja rumah’ dengan mempelajari makna-makna bacaan solat yang kita kerjakan setiap hari.

Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam : “Tiada diperoleh seorang hamba dari solatnya kecuali apa ada dalam fikirannya pada saat melaksanakan solat.” (Hadis riwayat Imam Abu Dawud dan Nasa’i).



PERKARA SUNAT DALAM SOLAT : Membaca doa iftitah


Selepas takbiratul ihram, disunatkan untuk membaca doa iftitah atau tawajjuh selepas takbiratul ihram.


Bacaan doa iftitah :



Ertinya :


Allah Maha Besar sebesar-besarnya.

Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya.

Dan Maha Suci Allah siang dan malam.

Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi,

Aku berserah kepada Allah,

dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah.

Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku, dan matiku

kuserahkan hanya kepada Allah seru sekalian alam.

Sekali-kali tidaklah aku menyekutukan-Nya.

Dan dengan demikian aku ditugaskan,

dan aku adalah dari golongan orang-orang Islam




RUKUN SOLAT ; MEMBACA SURAH AL FATIHAH

Rasulullah sallallahu alaihi wasallam membaca surah Al-Fatihah dengan berhenti pada setiap Akhir ayat (waqaf), tidak menyambungkan satu ayat dengan ayat berikutnya (washal).


Ummu Salamah Radhiallahu ’anha meriwayatkan ketika menjelaskan cara bacaan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam , beliau berkata:


“Sesungguhnya Baginda sallallahu alaihi wasallam memutus-mutuskan (mewaqaf) bacaannya (surah al-Fatihah) seayat demi seayat” (Hadis riwayat Imam Ahmad)


Membaca dengan tenang seayat demi seayat mengikut kaedah bacaan Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ini pada hakikatnya, akan lebih mendatangkan kekhusyukkan, di samping memudahkan kita untuk merenung, menghayati serta memahami maksud ayatnya satu persatu. Ini tidak syak lagi akan menimbulkan rasa kemanisan ibadah terhadap Allah Subhanahuwa Ta‘ala.


Imam Ghazali berkata: Ketahuilah bahawa sesungguhnya bacaan secara tartil itu disunatkan bukanlah semata-mata untuk merenung maksud ayatnya sahaja, bahkan orang-orang yang tidak memahami makna ayat al-Qur’an pun disunatkan supaya membacanya secara tartil dan tenang, kerana ini lebih menunjukkan rasa sopan dan hormat terhadap al-Qur’an, dan akan mendatangkan kesan yang lebih mendalam di dalam jiwa daripada membacanya secara tergopoh-gapah dan tergesa-gesa.


Kesalahan ( al- lahn ) semasa membaca surah Al fatihah

Lahn adalah kecacatan yang boleh menjejaskan kesahan bacaan al-Fatihah yang memberi implikasi pada solatnya. Sikap mempermudahkan dan pandang remeh terhadap tahsin al-Fatihah melambangkan sikapnya terhadap keseluruhan bacaan al-Quran. Sikap seumpama ini tidak wajar berada dalam keperibadian Islam.

Kebanyakan ulama mutaakhir menyebut kesilapan dalam tajwid dan makhraj serta tatabahasa di dalam bacaan ayat quran, tidak membatalkan solat.

Bahagian Al-Lahn ( kesalahan )

Al-lahn terbahagi kepada dua bahagian : Jaliy ( جلي ) dan Khafiy ( خفي )

Kesalahan besar ( Lahn Jaliy ) :

Dinamakan Jaliy adalah kerana kesalahan itu jelas dan diketahui umum sama ada dari kalangan qurra’ atau selain mereka.

Kesalahan ini berlaku pada sebutan lafaz-lafaz yang mencacatkan neraca bacaan, dan mencacatkan bahasa dan i’rab sama ada berubah makna atau tidak. Misalnya : Seorang pembaca mengubah sebutan huruf " ط " kepada " ض ", " ذ " kepada " ز " , " ث " kepada " س " dan seumpamanya.

Kadang-kala berlaku pada baris kalimah sama ada di awal kalimah, tengah kalimah atau di akhirnya seperti menjadikan baris atas kepada baris bawah, baris hadapan kepada baris atas atau menjadikan salah satu baris ini kepada mati atau seumpamanya. Sama ada kesalahan ini merubahkan makna seperti menukarkan baris atas huruf ta’ kepada baris hadapan kalimah " أنعمت " pada firman Allah s.w.t " صِراطَ الذينَ أنعمتَ عَـلَـيْهِـمْ " Atau tidak merubahkan makna seperti menukar baris bawah huruf ha’ kepada baris hadapan lafz al-Jalalah " الله " pada firman Allah " بسم اللهِ الرحمن الرحيم"

Jenis ini haram pada syara’ dan berdosa kepada mereka yang sengaja. Walau bagaimana pun sekiranya lupa atau jahil maka tidak haram


Kesimpulannya bentuk Lahn Jaliy ada tujuh :

1. Bertukar huruf.
2. Mematikan huruf yang berbaris.
3. Membariskan huruf yang mati.
4. Memanjangkan baris yang menerbitkan huruf mad.
5. Membuang huruf mad.
6. Meringankan huruf yang bersabdu.
7. Mentasydidkan huruf yang tidak bertasydid.

Tetapi jika huruf yang sememangnya agak sukar di lafazkan seperti ‘sin' dengan ‘shim' atau bertukar ‘shod' kepada ‘sin' dalam bacaan fatihah. Ia tidak membatalakn solat kerana umum al-balwa (perkara silap yang sukar dielakkan).

Kesalahan ringan ( Lahn Khafiy) :

Merupakan satu kesalahan yang berlaku pada sebutan yang mencacatkan kaedah tajwid dan tidak mencacatkan bahasa, i’rab dan makna seperti mengizharkan apa yang wajib diidghamkan atau sebaliknya, atau mengikhfa’kannya, menipis apa yang wajib ditebalkan dan sebaliknya, memanjang apa yang ditentukan qasar dan sebaliknya dan lain-lain kesalahan yang menghilangkan kaedah yang disusun oleh para ulama’ Qiraat dan yang diletakkan tanda baris oleh imam al-ada’.

Dinamakan jenis ini Khafiy kerana kesalahan ini tidak akan diketahuinya selain qurra’.

Setengah ulama’ seperti Syaikh Mulla ‘Ali Qari’ menghukumnya sebagai berkata : “ Tidak syak lagi memelihara bacaaan daripada lahn khafiy ini bukan termasuk daripada kategori farhu ain yang boleh menyebabkan seseorang itu mendapat azab seksaaan amat pedih. Walaubagaimanapun pemeliharaan bacaan daripada lahn khafiy itu bertujuan untuk mengelak daripada mendapat celaan dan amaran ”.


Menurut pendapat al-Birkawi dalam syarahnya ke atas al-Dur al-Yatim : “Haram perubahan ini kesemuanya kerana sekalipun tidak merubahkan makna tetapi mencacatkan lafaz yang merosakkan keindahan dan kehebatan al-Quran dan melenyapkan keelokan dan kecantikannya “


Kesalahan tajwid dalam bacaan rukun qauli

Berkaitan kesalahan dalam tajwid dalam bacaan rukun solat, dalam hukum fekah bacaan sah selagi betul makna, contohnya tidak memanjangkan sebutan “ dhaa` liin”
walaupun tidak cukup 6 harakat . Dalam kaedah tajwid membacanya tidak cukup 6 harakat adalah salah walaubagaimanapun menurut pertimbangan hukum fekah solat tetap sah


Ilmu tajwid ialah ilmu memperelokkan bacaan Tuntutan Tajwid disisi ilmu fekah ada yang wajib ada yang sunat . Dengan memanjangkan bacaan pada tempat mad adalah wajib . Tidak memanjangkan bacaan nya ( pada mad laazim) adalah salah dan boleh membatalkan solat. Bagi mempastikan solat itu sah hendaklah membaca dengan panjang tetapi tidak mesti cukup 6 harakat disisi fekah seandainya kita membacanya dengan 2,3,4 atau 5 harakat maknanya masih betul Tetapi dalam ilmu tajwid belum sempurna mad lazim mesti dibaca sehingga cukup 6 harakat.


7 ayat surah surah Al- Fatihah - Mengikut mahzab Syafi’e


1. ) بسم اللهِ الرحمن الرحيم

2. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ


3. ) الرحمن الرحيم


4. ) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ


5. ) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ


6. )اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ


7. )صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ



Begitulah nombor-nombor ayat dari surah al fatihah dari mush-haf
Begitu jugalah disisi fuqaha` yang berpendapat Basmallah (
بسم اللهِ الرحمن الرحيم ) satu ayat dari al fatihah termasuk mazhab Syafi`e


Dalam mazhab yang mengatakan Basmallah (بسم اللهِ الرحمن الرحيم ) bukan satu ayat dalam al fatihah susunan ayatnya begini


1. ) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ


2. ) الرحمن الرحيم


3. ) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ


4. ) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ


5. )اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ


6. ) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ


7. ) غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ



Oleh sebab itu wakaf disitu ( alaihim yang pertama ) tiada apa-apa masalah Cuma dalam mazhab Syafi`e elok jangan diwaqaf disitu kerana ia ditengah ayat Waqaf disunatkan dihujung ayat Namun jika waqaf juga disitu tiada apa-apa masalah hanya meninggalkan satu sunat. Dalam mazhab lain sewajarnya diwaqafkan disitu kerana ia adalah hujung ayat ke 6 disisi mereka.



Antara kesalahan yang sering berlaku Dalam Bacaan surah Al Fatihah


1. Tidak menyebut sesuatu huruf yang berbaris secukupnya : Perkara ini biasanya berlaku di awal huruf kalimah-kalimah berikut ; بسم ، اهدنا ،صراط


2. Melebihi kadar mad yang sepatutnya : Perkara ini biasanya berlaku pada hukum Mad Asli yang sepatutnya dibaca dua harakat sahaja.

3. Memanjangkan huruf yang tidak terdapat huruf mad


4. Memanjangkan suara ketika menyebut " يَـوْمِ " pada ayat : 4 sehingga terjadi Mad Lin yang hanya wujud ketika waqaf sahaja.

5. Menebalkan sebutan huruf ya’ yang berbaris atas pada kalimah " يَوْمِ "


6. Tidak mentasydidkan pada huruf yang bertasydid : Jumlah huruf bertasydid di dalam al-Fatihah ialah 14 huruf. Kesalahan yang nyata merubahkan makna ialah pada kalimah ( إيَّاكَ ) sekiranya dibaca tanpa mentashdidkan huruf ya’ maka maknanya ialah “ cahaya matahari ”

8. Melampau pada sebutan huruf " ك " sehingga bertukar menjadi " ق "

9. Menebalkan sebutan huruf nun yang berbaris atas pada kalimah " نَعْبُدُ "

10. Menipiskan sebutan huruf " ط " pada kalimah


11. Melampau pada sebutan huruf "ع" sehingga bertukar baris atas kepada hadapan

Biasanya berlaku ketika menyebut kalimah ( أنْعَمْتَ ) .

12. Menyebut huruf ‘ain " ع " bukan pada makhrajnya sehingga bertukar huruf tersebut kepada huruf hamzah : Kesalahan ini terjadi ketika menyebut kalimah " أنْعَمْتَ "

13. Menipiskan sebutan huruf ghain " غ " pada kalimah " غَـيْرِ " .

14. Menebalkan sebutan huruf mim, nun dan ta pada kalimah maghdhu, Ih din as, dan mus toqim.

15. Tidak cukup kadar harakat Mad Lazim Kalimi yang sepatutnya dibaca 6 harakat iaitu pada : الضّالين


16. Tidak seragam pada kadar mad : Ketidakseragaman ini biasanya berlaku pada Mad ‘Aridh Lissukun

17. Melampau sebutan pada huruf yang berbaris di atas sehingga berbunyi kedaerahan sekali gus melenyapkan fasohah dalam bacaan.

18. Menyembunyikan huruf nun " ن " ketika waqaf. pada kalimah yang berakhir dengannya seperti kalimah yang terletak di akhir ayat kedua, keempat, kelima dan ketujuh.

19. Memanjangkan suara ketika waqaf pada nun atau mim yang tidak bertasydid sehingga terjadi ghunnah.



Tafsir Surat Al Fatihah

Nama Lain Surat Al Fatihah


Surat Al Fatihah memiliki banyak nama. Di antaranya; Fatihatul Kitab (pembuka kitab/Al Qur’an). Karena Al Qur’an, secara penulisan dibuka dengan surat ini. Demikian pula dalam shalat, Al Fatihah sebagai pembuka dari surat-surat lainnya.
Al Fatihah dikenal juga dengan sebutan As Sab’ul Matsani (tujuh yang diulang-ulang). Disebabkan surat ini dibaca berulang-ulang pada setiap raka’at dalam shalat.
Dinamakan juga dengan Ummul Kitab. Karena di dalamnya mencakup pokok-pokok Al Quran, seperti aqidah dan ibadah.

Berikut ini merupakan ringkasan tafsir dari surat Al Fatihah:


الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

“Segala puji bagi Allah Rabbul ‘alamin.”
Segala pujian beserta sifat-sifat yang tinggi dan sempurna hanyalah milik Allah suhanahu wata’ala semata. Tiada siapa pun yang berhak mendapat pujian yang sempurna kecuali Allah suhanahu wata’ala. Karena Dia-lah Penguasa dan Pengatur segala sesuatu yang ada di alam ini. Dia-lah Sang Penguasa Tunggal, tiada sesuatu apa pun yang berserikat dengan kuasa-Nya dan tiada sesuatu apa pun yang luput dari kuasa-Nya pula. Dia-lah Sang Pengatur Tunggal, yang mengatur segala apa yang di alam ini hingga nampak teratur, rapi dan serasi.

Bila ada yang mengatur selain Allah suhanahu wata’ala, niscaya bumi, langit dan seluruh alam ini akan hancur berantakan. Dia pula adalah Sang Pemberi rezeki, yang mengaruniakan nikmat yang tiada tara dan rahmat yang melimpah ruah. Tiada seorang pun yang sanggup menghitung nitmat yang diperolehnya.

Disisi lain, ia pun tidak akan sanggup membalasnya. Amalan dan syukurnya belum sebanding dengan nikmat yang Allah suhanahu wata’ala curahkan kepadanya. Sehingga hanya Allah suhanahu wata’ala yang paling berhak mendapatkan segala pujian yang sempurna.


الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

“Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang.”
Ar Rahman dan Ar Rahim adalah Dua nama dan sekaligus sifat bagi Allah suhanahu wata’ala, yang berasal dari kata Ar Rahmah. Makna Ar Rahman lebih luas daripada Ar Rahim. Ar Rahman mengandung makna bahwa Allah suhanahu wata’ala mencurahkan rahmat-Nya kepada seluruh makhluk-Nya, baik yang beriman atau pun yang kafir. Sedangkan Ar Rahim, maka Allah suhanahu wata’ala mengkhususkan rahmat-Nya bagi kaum mukminin saja. Sebagaimana firman Allah suhanahu wata’ala: “Dan adalah Dia Maha Penyayang kepada orang-orang yang beriman”. (Al Ahzab: 43)

مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ


“ Yang menguasai hari kiamat.”

Para ‘ulama ahli tafsir telah menafsirkan makna Ad Din dari ayat diatas adalah hari perhitungan dan pembalasan pada hari kiamat nanti.
Umur, untuk apa digunakan? Masa muda, untuk apa dihabiskan? Harta, dari mana dan untuk apa dibelanjakan? Tiada seorang pun yang lepas dan lari dari perhitungan amal perbuatan yang ia lakukan di dunia.

Allah suhanahu wata’ala berfirman (artinya):
“Tahukah kamu apakah hari pembalasan itu? Sekali lagi, tahukah kamu apakah hari pembalasan itu? (Yaitu) hari (ketika) seseorang tidak berdaya sedikitpun untuk menolong orang lain. Dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah”. (Al Infithar: 17-19)


إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ


“Hanya kepada-Mu kami menyembah dan hanya kepada-Mu kami mohon pertolongan.”

Secara kaidah etimologi (bahasa) Arab, ayat ini terdapat uslub (kaidah) yang berfungsi memberikan penekanan dan penegasan. Yaitu bahwa tiada yang berhak diibadahi dan dimintai pertolongan kecuali hanya Allah suhanahu wata’ala semata. Sesembahan-sesembahan selain Allah itu adalah batil. Maka sembahlah Allah suhanahu wata’ala semata.

Sementara itu, disebutkan permohonan tolong kepada Allah setelah perkara ibadah, menunjukkan bahwa hamba itu sangat butuh kepada pertolongan Allah suhanahu wata’ala untuk mewujudkan ibadah-ibadah yang murni kepada-Nya.

Selain itu pula, bahwa tiada daya dan upaya melainkan dari Allah suhanahu wata’ala. Maka mohonlah pertolongan itu hanya kepada Allah suhanahu wata’ala. Tidak pantas bertawakkal dan bersandar kepada selain Allah suhanahu wata’ala, karena segala perkara berada di tangan-Nya.

Hal ini sebagaimana firman Allah suhanahu wata’ala (artinya):
“Maka sembahlah Dia dan bertawakkallah kepada-Nya”. (Hud: 123)


اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ


“Tunjukkanlah kami ke jalanmu yang lurus.”
Yaitu jalan yang terang yang meng
hantarkan kepada-Mu dan jannah (surga)-Mu berupa pengetahuan (ilmu) tentang jalan kebenaran dan kemudahan untuk beramal dengannya.

Al Imam Ahmad dalam Musnadnya meriwayatkan dari shahabat An Nawas bin Sam’an radhiallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Allah memberikan permisalan ash shirathul mustaqim (jembatan yang lurus), diantara dua sisinya terdapat dua tembok. Masing-masing memiliki pintu-pintu yang terbuka, dan di atas pintu-pintu tersebut terdapat tirai-tirai tipis dan di atas pintu shirath terdapat seorang penyeru yang berkata: “Wahai sekalian manusia masuklah kalian seluruhnya ke dalam as shirath dan janganlah kalian menyimpang.

Dan ada seorang penyeru yang menyeru dari dalam ash shirath, bila ada seseorang ingin membuka salah satu dari pintu-pintu tersebut maka penyeru itu berkata: “Celaka engkau, jangan engkau membukanya, karena jika engkau membukanya, engkau akan terjungkal kedalamnya. Maka ash shirath adalah Al Islam, dua tembok adalah aturan-aturan Allah, pintu-pintu yang terbuka adalah larangan-larangan Allah. Penyeru yang berada di atas ash shirath adalah Kitabullah (Al Qur’an), dan penyeru yang berada didalam ash shirath adalah peringatan Allah bagi hati-hati kaum muslimin”.


صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ

“Yaitu jalannya orang-orang yang engkau beri kenikmatan.”
Siapakah mereka itu? Meraka adalah sebagaimana yang dalam firman Allah suhanahu wata’ala: “Dan barang siapa yang menta’ati Allah dan Rasul-Nya, mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah yaitu: Nabi-nabi, para shiddiqin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang shalih. Dan mereka itulah sebaik-baik teman. Yang demikian itu adalah karunia dari Allah dan Allah cukup mengetahui”. (An Nisaa’: 69-70 )


غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ

“Dan bukan jalan orang-orang yang Engkau murkai dan bukan pula jalan orang-orang yang sesat.”
Orang-orang yang dimurkai Allah suhanahu wata’ala adalah orang-orang yang mengetahui kebenaran akan tetapi enggan mengamalkannya. Mereka itu adalah kaum Yahudi.

Allah suhanahu wata’ala berfirman berkenaan dengan keadaan mereka (artinya):
“Katakanlah Wahai Muhammad: Maukah Aku beritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk pembalasannya dari (orang-orang fasik) itu di sisi Allah, yaitu orang-orang yang dikutuk dan dimurkai oleh Allah”. (Al Ma’idah: 60)

Adapun jalan orang-orang yang sesat adalah bersemangat untuk beramal dan beribadah, tapi bukan dengan ilmu. Akhirnya mereka sesat disebabkan kebodohan mereka.

At Ta’min

Pembaca yang dirahmati Allah suhanahu wata’ala, At Ta’min adalah kalimat “Amin” yang diucapkan setelah selesai membaca Al Fatihah dalam shalat dan bukan merupakan bagian dari surat tersebut, yang mempunyai arti “Ya Allah kabulkanlah do’a kami”.
Diriwayatkan dari shahabat Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, bahwasanya Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam ketika membaca:

الضَّآلِيْنَ وَلاَ عَلَيْهِمْ الْمَغْضُوْبِ غَيْرِ

maka Beliau shalallahu ‘alaihi wasallam mengucapkan Amin sampai orang-orang yang di belakangnya dari shaf pertama mendengar suaranya. (HR. Abu Dawud dan Ibnu Majah)

Barang siapa yang ta’minnya bersamaan dengan ta’min malaikat, maka Allah suhanahu wata’ala menjanjikan ampunan bagi dia. Sebagaimana hadits yang diriwayatkan shahabat Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, bahwasanya Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Jika imam mengucapkan amin maka ikutilah, karena barang siapa yang ta’minnya bersamaan dengan ta’min malaikat, niscaya ia diampuni dosa-dosanya yang telah lalu”. (Muttafaqun alaih)


MEMBACA SURAH FATIHAH KETIKA SOLAT BERJEMAAH


Bagaimana kalau imam membaca secara jahar

Mengikut mazhab Syafie, membaca surah Al-Fatihah adalah rukun solat. Bagi Mazhab Maliki dan hambali, ketika solat berjemaah, makmum tidak perlu membacanya.


Mazhab Imam Malik dan Ahmad bin Hanbal berpendapat tentang wajibnya makmum diam bila imam membaca dengan jahar atau mengeraskan bacaannya.


Tentang hal ini pernah suatu ketika Rasulullah sallallahu alaihi wasallam melarang makmum membaca surah di belakang imam kecuali surah Al-Fatihah:


Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wassallam : "Betulkah kalian tadi membaca (surah) di belakang imam kalian?" Kami menjawab: "Ya, tapi dengan cepat wahai Rasulullah". Bersabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam : "Kalian tidak boleh melakukannya lagi kecuali membaca Al-Fatihah, kerana tidak ada sembahyang bagi yang tidak membacanya." (Hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Abu Dawud, dan Ahmad)


Banyak Hadis-hadis yang diteliti merupakan dalil yang tegas dan kuat tentang wajib diamnya makmum apabila mendengar bacaan imam, baik ketika bacaan surah Al-Fatihahnya mahupun surah yang lain.


Selain itu juga berdasarkan firman Allah Ta'ala yang bermaksud "Dan apabila dibacakan Al-Quran hendaklah kamu dengarkan ia dan diamlah sambil memperhatikan (bacaannya), agar kamu diberi rahmat." (Surah Al-A'raaf ayat 204).


Kesimpulan

Perlu juga kita ketahui bahawa Imam-Imam Mazhab ini kesemuanya merupakan Imam bermanhaj Salaf. Mereka lebih memahami hal-ehwal hadith berserta aplikasi fiqhnya menurut kaca mata salaf. Khilaf (perselisihan) Imam-Imam tersebut berdasarkan ambilan dalil-dalil dari sumber hadith yang sahih. Maka disini tidak timbul isu Imam mana yang lebih salafi atau seumpamanya.

Dalam isu membaca surah al-Fatihah, anda boleh berpegang kepada pendapat yang mengatakan bahawa apabila Imam membaca al-Fatihah, makmum tidak perlu membacanya, dan memberi penumpuan kepada bacaan Imam. Perkara utama yang perlu kita jelas disini adalah isu ini merupakan khilaf ulama', (perbedaan pandangan ) dengan erti kata lain, seseorang itu dibenarkan memilih diantara dua pandangan ini; iaitu membaca al-Fatihah atau tidak membacanya ketika Imam membaca secara kuat.


Seeloknya pada pandangan saya, hendaklah diam semasa Imam membaca surah Fatihah, dan Imam hendaklah memberi laluan kepada makmum untuk membacanya selepas imam selesai membacanya.


Wallahualam

Tiada ulasan: