28.3.10

SELEPAS TAKBIR LETAK TANGAN DIMANA?


Semasa solas, selepas mengucap takbir Rasulullah meletakkan tangannya berdekap pada dada .


”Rasulullah meletakkan tangan kanan diatas tangan kirinya,kemudian mendakap erat kedua tangannya diatas dada,iaitu ketika solat”.
(Hadis riwayat Ahmad 5/226. Abu Daud)


Di bawah dada di atas pusat ?


Dari Wa’il Bib Hujr,ia berkata:Aku melihat Rasulallah sallallahu alaihi wasallam solat, beliau meletakkan tangan kanan dan kirinya diatas dada” ( Riwayat Bukhari, abu Daud, Ibn Khuzaimah, Ahmad dan Abu Shaikh)

Ulamak Syafiah dan Hanafiah berpegang kepada hadis ini, ulamak Malikiah berpendapat dibawah dada. (Bulughul Maram:150).


Ada juga terdapat hadis mengatakan meletakkan tangan diatas pusat, tetapi hadis ini dha’if (lemah) . ( Hadis diriwayatkan dari Abu Daud 1/120 dari jalan Abi Thalut ‘Abdssalam dari ibnu Jarir Ad Dhabbi dari ayahnya :”Aku melihat Ali RA memegang pergelangan tangan kirinya dgn tangan kananya diatas pusat”. Hadis ini didha’ifkan oleh Dha’if Sunan Abu Daud no1/30)

Bagi ulamak Syafiah berpendapat tangan diletak dibawah dada dan diatas pusat An Nawawi berkata ini majoriti pendapat ulamak Syafi’ah. (Sifat Solat Nabi:Syaikh Muhammad Nashiruddin Al-Albani:MS274).

Meletakkan tangan diatas dada adalah pendapat yang kuat (Ibid:MS 275). Imam Ahmad menyebut dalam kitabnya tersebut tata cara solat Nabi SAW bahawa beliau sallallahu alaihi wasallam meletakkan kedua tangannya didada.(Ibid:MS277).

Abu Hanifah berpendapat dibawah pusat berdasarkan Hadis Ali tetapi da’if(lemah)(Ibid:MS275)



Cara bersedekap tangan di dada


Ada tiga cara meletakan tangan semasa bersedekap di dada :

1. Meletakkan tangan kanan diatas tangan kiri
2. Meletakkan tangan kanan di pergerangan tangan kiri dimana ibu jari dan jari kelingking mengengam pergelangan tangan kirinya,menakala tiga jari lain diluruskan.
3. Meletakkan tangan kanan pada lengan kiri


Ini berdasarkan hadith :


1. “ Baginda meletakkan tangan kanannya pada punggung telapak kirinya, pergelangan atau lengan kiranya”.
(Hadis Riwayat Abu Daud, Nasaii, Ibnu Khuzaimah dengan sanadnya yang sahih dan disahihkan oleh Ibnu Hibban)

2. “Kadang kala baginda menggenggamkan jari-jari tangan kanannya pada lengan kirinya”. (Hadis Riwayat Nasaii dan Daraqutni dengan sanad yang sahih)


3. Tangan kanannya di pegang pada pergelangan tangan kirinya dimana ibu jari dan jari kelingking mengengam pergelangan tangan kirinya,menakala tiga jari lain diluruskan.
(Didalam Hasyiyah Ibnu Abidin dalam buku Al Dur Sifat Solat Nabi:MS 130)




KESIMPULAN

Meletakkan tangan diatas dada adalah pendapat yang kuat (Ibid:MS 275). Dan Ini adalah pendapat para ulamak Syafie


Meletakkan kedua tangan diatas dada adalah sunah Rasulullah, menakala hadis yang bercangah dgn pendapat ini kedudukannya samaada hadis lemah (dha’if) atau tidak mempunyai sumber. (Sifat solat Nabi:MS130).

Walau bagaimanapun sekiranya kita melihat orang orang yang solat meletakkan tangannya samaada dibawah dada,dipusat (pusar) atau dibawah pusat, tidaklah berarti solatnya tidak sah, begitulah MUDAHNYA ISLAM , cuma solatnya tidak mengikut sunah Rasulallah.

Wallahualam

Tiada ulasan: