10.2.10

Cerita Rasulullah saw : Nilai sedeqah


Rasulullah SAW dalam hadist-nya juga telah memberikan kita kisah teladan tentang sedeqah yang diterima


Rasulullah SAW bersabda:

“Dahulu ada seorang lelaki yang bernazar. “Sungguh aku akan bersedeqah dengan suatu sedeqah”. Kemudian ia keluar dari rumah membawa sesuatu dan menyerahkannya ke tangan seorang pencuri. Melihat hal itu orang-orang pun mencemuh perbuatnnya. Mereka berkata sinis. “Malam ini engkau bersedekah kepada pencuri”. Sungguh aku akan bersedekah dengan yang lain.


Kemudian ia keluar dari rumah membawa sedekahnya dan menyerahkannya ke tangan seorang kaya. Maka orang-orang pun menyalahkan perbuatannya. Mereka berkata ” malam ini engkau bersedekah kepada seorang kaya”. Lelaki itu berkata dengan tenang “Ya Allah segala puji bagi-MU, kerana aku telah bersedekah kepada seorang pencuri, perempuan pelacur, dan orang yang berpunya”.


Pada malam hari, lelaki itu bermimpi mendengar suara mengatakan. “Adapun sedekahmu pada si pencuri, maka mudah-mudahan sedekahmu dapat menjauhkanmu dari perbuatan mencuri. Sedangkan sedekahmu kepada si pelacur, mudah-mudahan menjauhkanmu dari perbuatan zina. Sedekahmu kepada seorang kaya, mudah-mudahan orang itu dapat mengambil pelajaran dari sedekahmu, sehingga ia mau menafkahkan harta yang dianugrahkan Allah SWT kepada orang lain”. (HR. Al-Bukhari dan Muslim).


4 ulasan:

nurhabsah_jamil berkata...

salam....
wah... ustazah dh ade blog..
hehehe...
bleh tmbah ilmu ngan bleh tahu pasal atpn... kan2...
heheh...
ustazah, universiti saya (Universiti Tenaga Nasional) akan mengadakan Malam Kesenian Islam (MKI) pada......
sempena malam itu kami juga mengadakan pertandingan KHAT,SAJAK dan lain-lain.. untuk maklumat lanjut sila ke BLOG RASMI MKI :www.malamkesenianislam.blogspot.com. harap ustazah dpt menyebarkan hal ini kepada pelajar-pelajar disana.. terima kasih atas kerjasama ustazah..
p/s: malam itu juga ade persembahan dr artis2...

nurhabsah_jamil berkata...

maaf... tarikh MKI adalah 5/3/2010..
b'samaan hari jumaat. sekirannya t'dpat perubahan pada tarikh tersebut. akan saya bgtau. tarikh tutup pertandingan 28/2/2010. harga tiket utk MKI juga b'patutan.
salam..

sebarang pertanyaan : sila telefon saya 017-3547295

nurhabsah_jamil berkata...

salam... tarikh mki telah diajak ke 12/03/2010 (jumaat)

SITI ROHANI BINTI SULAIMAN berkata...

Salam Habsah.
Sory ustazah lambat balas, baru tersedar ada coment. Walaubagaimanapun tq infonya.

Kalau ada facebook add ustazah.