22.12.09

tanduk iblis





TANDUK IBLIS DI WAKTU SENJA



Sabda rasulullah s.a.w yang bermaksud : " siapa yang bersolat ketika matahari hendak terbenam maka sebenarnya dia sedang bersolat di antara 2 tanduk iblis "

Penerangan : Melengah-lengahkan Solat Asar sehingga hampir masuk waktu Solat Maghrib


Kewajiban Menjaga Waktu Solat

Solat fardhu lima waktu merupakan rukun Islam yang wajib ditunaikan oleh semua umat Islam Kewajipan tersebut tidak boleh diabaikan. Kita hendaklah melaksanakan ibadah solat dengan sempurna, termasuklah dalam menjaga waktu solat. Menunaikan solat fardhu itu lebih afdhal dilakukan pada awal waktu walaupun solat Isya’, menurut pendapat yang muktamad.

Diriwayatkan oleh Ummu Farwah, katanya :
Maksudnya : “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam pernah ditanya, apakah amalan-amalan yang paling afdhal ? Baginda menjawab : “Solat pada awal waktunya”
(Hadits riwayat Abu Daud)

Hadits-hadits lain yang menerangkan kelebihan awal waktu itu, sebagaimana hadits yang diriwayatkan oleh ‘Abdullah bin Mas‘ud Radhiallahu ‘anhu katanya :
Maksudnya: “Saya telah bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam tentang amalan-amalan yang lebih disukai oleh Allah Ta‘ala ? Sabda Baginda : Solat pada waktunya. Aku (‘Abdullah) bertanya : “Kemudian apa ? Sabda Baginda : “Kemudian berbuat baik kepada ibu bapa. Aku bertanya: “Kemudian apa ? Baginda bersabda : “Kemudian jihad pada jalan Allah”
(Hadits riwayat Muslim)


Keburukan Melengah-lengahkan Solat
Bagaimana pula bagi orang yang melambat-lambatkan atau melengah lengahkan solat ?

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam yang bermaksud :
“ Orang-orang yang bersolat pada waktunya dan menyempurnakan wudhunya, menyempurnakan (tegak) berdirinya, menyempurnakan khusyu‘nya, ruku‘nya dan sujudnya, maka solat itupun naik ke langit dalam keadaan putih dan cemerlang.
Solat itupun berkata : “Semoga Allah menjaga dirimu sebagaimana engkau menjaga aku dengan memperelokkan kelakuan solat itu ”
Tetapi sesiapa yang bersolat tidak dalam waktunya yang ditentukan dan tidak pula memperelokkan wudhunya, khusyu‘nya, ruku‘nya dan sujudnya, maka solat itupun naik ke langit dalam keadaan hitam legam sambil berkata : “Semoga Allah mensia-siakan dirimu sebagaimana engkau mensia-siakan aku”. Sehinggakan setelah solat itu berada di suatu tempat sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah, lalu iapun dilipatkan sebagaimana dilipatnya baju yang koyak-koyak kemudian dipukulkanlah ke mukanya”.
(Hadis riwayat Al-Thabarani)


Tiada ulasan: