4.1.10

PRISON BREAK

penjara justeru adalah sebahagian madrasah-nya pejuang”

“ALLAH adalah walinya orang-orang yang beriman, mengeluarkan mereka daripada kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (keimanan)..”

(Surah al-Baqarah [2]:257)

Begitu ALLAH bercerita tentang diri-Nya sebagai wali, yang dengan cahaya petunjuk-Nya, yang dengan keindahan deen Islam yang diredhai-Nya, yang dengan mujahadah dan bergeraknya kerja dakwah kepada-Nya, lantas manusia-manusia pilihan untuk dijadikan orang-orang yang beriman, bukan sekadar memasuki sebuah “cahaya” kehidupan, bahkan terkeluarlah mereka daripada sebuah belenggu kegelapan.

Inilah indahnya dakwah itu. ALLAH SWT tidak sekadar mengatakan betapa dakwah ini berkeupayaan untuk menukar manusia daripada kelamnya sebuah kegelapan kepada terangnya cahaya kehidupan, tetapi DIA mengungkapkan betapa manusia yang dipilihnya untuk tersentuh dengan dakwah ini bahkan “yukhrijuhum” “dikeluarkan” daripada kegelapan, menuju “an-nuur” “cahaya” petunjuk yang menjamin sebuah kebahagiaan.

Kenapa harus ALLAH mengatakan dakwah itu “mengeluarkan” manusia daripada kegelapan? Kerana itulah hakikatnya kehidupan manusia, begitu ia jauh daripada cahaya dakwah yang terang-benderang. Manusia hari ini justeru terbelenggu, terperangkap, terpenjara di dalam “penjara kehidupan”, yang berselindung di sebalik nama keseronokon, hiburan, pergaulan bebas, membuat noda, dan hal-hal duniawi lain yang sewaktu dengannya. Inilah penjara yang paling merbahaya sekali -persis gambaran yang diberikan as-syahid Sayyid Qutb- iaitu penjara dunia tanpa gerigi.

Tapi, “Prison Break” mereka tidak semudah yang di sangka. Mereka tetap akan di”buru” oleh warder-warder “penjara” dunia itu, sama ada di kalangan Syaitan berasalkan Jin, jika tidak Syaitan bertopengkan manusia (lihat surah 6:112). Kerana itulah lumrahnya kehidupan. Pelaku-pelaku kejahatan, tidak akan pernah redha apatah lagi membiarkan anak-anak Adam berada di dalam sebuah “sunnah” yang menuju ke arah kebaikan. Hijrahnya seorang anak Adam daripada sebuah tradisi jahiliyah kepada syiar Islam yang meredupkan, justeru merupakan sebuah “Prison Break” yang tidak sesekali harus mereka biarkan.

Lantas, di sanalah perlunya manusia kepada dakwah. Dakwahlah yang menjadi perancang kepada berjayanya “Prison Break” dari dunia itu -dunia yang oleh Baginda Nabi disebut “huffatun nar bisy syahawat”

“jalan ke Neraka penuh dengan hal-hal syahwat yang begitu menggoda”- menuju kepada keampunan dan Maghfirah oleh-Nya yang seluas langit dan bumi (lihat surah 3:133). Hingga benar sahaja kata-kata asy-syahid Hassan al-Banna, “kalau kiranya anak-anak raja tahu betapa nikmatnya hidup dalam dakwah ini, nescaya mereka akan berbondong-bondong untuk memasukinya.”


oleh: Faridul Farhan Abd Wahab


Tiada ulasan: